Diferenciace s ohledem na kognitivní zatížení

Typ akce

prezenční workshop, čeština

Určeno pro

vyučující MU, studující doktorských studijních programů

Jak navrhnout výuku, která bude kognitivně přiměřená pro různé studující? Bez zahlcení, ale s dostatečnou výzvou? A jak diferencovat, aniž bychom vytvářeli tři různé přípravy?

Workshop se opírá o poznatky kognitivní psychologie a teorii kognitivního zatížení (CLT) a nabízí konkrétní nástroje a strategie pro navrhování výuky, která respektuje
limity pracovní paměti a podporuje hluboké učení. Účastníci se seznámí s principy efektivního učení (pozornost, porozumění, vybavování, přenos) a následně prozkoumají možnosti diferenciace jako nástroje k přizpůsobení míry náročnosti podle potřeb studujících. Nikoliv však v cíli učení, ale v cestě a míře podpory.

Součástí workshopu jsou praktické ukázky technik, práce s mýty i SMART plánování změn do vlastní výuky.

Obsah

  • ÚVOD
  • TEORETICKÉ UKOTVENÍ
  • KOGNITIVNĚ PŘÍVĚTIVÁ VÝUKA - jak funguje učení a co pro lepší učení našich studujících můžeme udělat my, vyučující
  • PODPORA - jak efektivně (pro studující) a udržitelně (pro vyučující)
  • SMART CÍL
  • ZÁVĚR

Cíle

  • Seznámíte s konceptem pracovní a dlouhodobé paměti, vlivem omezené kapacity pracovní paměti na schopnost učit se.
  • Ujasníte si jednotlivé fáze procesu učení, provážete si je kroky, které jako vyučující můžeme v dané fázi učení učinit pro zlepšení zapamatování/pochopení.
  • Zhodnotíte různé mylné představy o učení.
  • Seznámíte s možnostmi podpory slabších i nadaných studujících.
  • Stanovíte si vlastní SMART cíl ohledně vašeho dalšího postupu.

Lektorka

Ing. Eva Matějková

e‑mail:

Vystudovala jsem ČVUT, obor pozemní stavby a architektura a po letech ve stavebnictví jsem zakotvila ve školství. Jsem učitelka matematiky na druhém stupni základní školy, lektorka a autorka vzdělávacích programů. Věnuji se především formativnímu hodnocení, responzivní výuce a didaktice matematiky, mou srdeční záležitostí je práce s poznatky kognitivní psychologie a jejich překládání do srozumitelné a praktické podoby pro učitele všech stupňů škol.

Působím v Základní škole Trnka Dobříš, spolupracuji na vzdělávání budoucích učitelů v programu Učitel naživo a jsem jednou ze zakladatelek projektu tři učitelky.

Tři učitelky

Místo konání

Školicí místnost CERPEK (místnost č. 328), Komenského náměstí 2, Brno.

Načítám mapu…

Kontaktní osoba


 

Přihlášení

Načítám...

Sdílení události

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info