Mentoring, či pedagogické konzultování, je velmi účinný způsob, jak zlepšovat vlastní výuku a rozvíjet své pedagogické kompetence. Nabízíme vám spolupráci se zkušeným pedagogem, který uvidí vaši výuku a poskytne vám svůj pohled, odpoví na vaše otázky a doporučí vám cesty, jak se dále rozvíjet ve směru, o který máte zájem.
Účinnost a užitečnost mentoringu mimo jiné potvrzují také zkušenosti frekventantů našeho vzdělávacího programu Rozvoj pedagogických kompetencí, jehož nedílnou součástí je spolupráce s mentorem. Proto jsme se rozhodli nabízet mentoring i mimo tento program.
Komu je mentoring určen?
Mentoring je tady pro všechny vyučující z Masarykovy univerzity. Primární cílovou skupinou jsou začínající vysokoškolští učitelé z řad doktorských studentů a mladých akademiků podílejících se na výuce. Ale jste-li pravidelný externí vyučující či zkušenější akademik, který hledá nové impulzy do své výuky, je nabídka mentoringu otevřena i vám.
Spolupráce mentor–mentee
Spolupráce začíná natočením současné podoby výuky (je zcela na vás, o jakou vaši přednášku, seminář nebo cvičení se bude jednat).
Pak si mentee s mentorem vytvoří tzv. zakázku, tedy domluví se, co by chtěl mentee ve své výuce změnit či zlepšit, na co se chce zaměřit.
Následuje schůzka, na níž mentor a mentee společně reflektují videonahrávku s důrazem na dohodnutou zakázku. Společně pak vytvoří plán či návrh změn a způsob jejich implementace.
S časovým odstupem vznikne nová videonahrávka výuky, nad níž se mentor a mentee znovu sejdou, aby společně reflektovali výuku v kontextu navržených změn, a dohodli plán dalšího postupu.
Na závěrečné schůzce vyhodnotí naplnění zakázky, zhodnotí svoji spolupráci, případně stanoví další kroky rozvoje.
Lektorka vzdělávání dospělých a lektorka CERPEK. Má více než pětiletou zkušenost s výukou v oblasti pedagogiky na brněnských univerzitách a vysokých školách různého zaměření (MENDELU, VUT, FF MU). Z oblasti pedagogiky ji snad nejvíce zajímá příprava výuky a promýšlení toho, jak do výuky co nejvíce a efektivně zapojit studenty tak, aby jejich aktivní zapojení mělo pozitivní vliv na jejich učení.
Specialistka na využití technologií v akademickém prostředí. V kanceláři e-learningu FF MU se věnovala využití e-learningových kurzů a mobilních technologií ve výuce, teď se v Audiovizuálním centru CIT FF MU (https://it.muni.cz/phil/avc) věnuje tvorbě otevřených online kurzů pro veřejnost na platformě Humanitní vědy dokořán (https://openedx.phil.muni.cz/) a smysluplnému využití videí v akademickém prostředí. Zajímá ji smysluplné využití technologií ve vysokoškolské výuce.
Lektorka vzdělávání dospělých, matka, punkový systematik, ENFP. Erudici v zážitkové pedagogice získávala v Prázdninové škole Lipnice a Hnutí Brontosaurus. Učí pedagogickou psychologie a je průvodkyní učitelů v projektu Učitel naživo. Zajímá ji téma psychické bezpečnosti a rozvoj měkkých dovedností.
Působí na Ústavu pedagogických věd, kde vyučuje didaktické a pedagogické disciplíny. Často přemýšlí nad tím, co je opravdu podstatné, aby se lidé naučili. A teprve tomu se snaží ušít na míru ty pravé vyučovací metody. Mentorsky ráda provází tvorbu nových předmětů či jejich revizi tak, aby struktura kurzu vycházela z podstaty obsahu, ale přitom aktivizovala studenty a byla pro vyučujícího co nejpřirozenější. Stejně tak může mentorsky podpořit uvádění naplánovaného kurikula do praxe výuky.
Má rád šířku a ta jej svádí od hloubky. Vlastní pedagogické zkušenosti sbíral zejména v prostředí prázdninové školy Lipnice a v současnosti působí jako tajemník ve Středisku Teiresiás. Má tedy široký záběr a vždy jej zajímá hluboký smysl.
Učí (budoucí) učitele učit. A rád se učí od nich a s nimi. Na univerzitách (MUNI, VUT), v rámci DVPP, či v rámci otevřených workshopů. Zajímají jej témata spojená s pedagogickou komunikací a design výukových lekcí.
Preferovaného mentora můžete uvést v přihlašovacím formuláři:
Od roku 2017 je CERPEK vzdělávacím centrem Masarykovy univerzity, které si klade za cíl rozvíjet pedagogické kompetence vysokoškolských učitelů. Založením CERPEKu Masarykova univerzita reaguje na současný celosvětový trend doceňující význam excelentní výuky na vysokých školách, kdy je výuka považována za aktivitu významem srovnatelnou s vědou a výzkumem. Zatímco pro vědeckou dráhu je v České republice mladý akademik připravován již v průběhu studia, na dráhu učitelskou zpravidla není připravován vůbec.
Máte zájem o kompletní vzdělávací program či jednorázové kurzy rozvoje vašich pedagogických kompetencí?