11. 4.
Jak přesvědčivě argumentovat
Workshop rozvíjí schopnost přesně předávat informace a vést jednání pomocí funkčních otázek.
Argumentace je proces cíleného předkládání tvrzení a informací s cílem dosáhnout u přesvědčované strany změny názoru na určitou skutečnost či otázku. Argumentace je nezbytná ve vědeckých disciplínách, ale využíváme ji i v pracovním a osobním životě k přesvědčení ostatních lidí. V případě, že si osvojíme dobré metody argumentace, stáváme se při vyjednávání s ostatními výrazně úspěšnější.
Akademičtí i neakademičtí zaměstnanci fakult, VŠÚ, RMU a dalších HS.
Zaujaly vás kurzy, ale nemáte Seduo licenci? Obraťte se na svého L&D koordinátora.
Peters, S. (2013). Paradox Šimpanze. Zoner Press.
Sun-c‘. (2008). Umění války. B4U Publishing.
Voss, C. (2016). Nikdy nedělej kompromis. Jan Melvil Publishing.
Pojem asertivita označuje schopnost prosazovat jiný názor, stanovisko nebo zájem. Asertivita je považována za důležitou komunikační dovednost. Umožňuje jasně vyjádřit a prosadit naše názory a myšlenky, aniž bychom narušovali práva ostatních. Díky asertivitě můžete lépe pochopit sami sebe i své vztahy k okolí a předcházet frustraci.
Akademičtí i neakademičtí zaměstnanci fakult, VŠÚ, RMU a dalších HS.
Zaujaly vás kurzy, ale nemáte Seduo licenci? Obraťte se na svého L&D koordinátora.
Breitmanová, P., & Hatchová, C. (2000). Jak říkat "ne" bez pocitu viny. Columbus.
Cialdini, R. B. (2016). Před-svědčování. Jan Melvil Publishing.
Cialdini, R. B. (2023). (Nové) Zbraně vlivu. Jan Melvil Publishing.
Navarro, J. (2010). Jak prokouknout druhé lidi. Grada.
Voss, C. (2016). Nikdy nedělej kompromis. Jan Melvil Publishing.
Efektivní komunikace není jen o pouhém předávání informací, ale vyžaduje rozmanitý soubor dovedností zahrnující verbální a neverbální komunikační signály a pozorné naslouchání. Umění naslouchat a efektivně komunikovat pomáhá při pracovních pohovorech, jednáních, vedení týmu ale i v soukromém životě. Osvojení si efektivní komunikace přináší lepší vyjadřování a zlepšení osobních i profesních vztahů.
Akademičtí i neakademičtí zaměstnanci fakult, VŠÚ, RMU a dalších HS.
Zaujaly vás kurzy, ale nemáte Seduo licenci? Obraťte se na svého L&D koordinátora.
Belbin, R. M. (2012). Týmové role v práci (1. vydání). Wolters Kluwer.
Bělohlávek, F. (2016). 25 typů lidí – jak s nimi jednat, jak je vést a motivovat (3. vydání). Grada.
Berne, E. (2011). Jak si lidé hrají. Portál.
Berne, E. (2013). Co řeknete, až pozdravíte: transakční analýza životních scénářů. Portál.
Čakrt, M. (2009). Typologie osobnosti pro manažery (2. vydání). Management Press.
Harris, T. A. (2020). Já jsem OK, ty jsi OK. Pragma. Jan Melvil Publishing.
Hayesová, N. (2006). Základy sociální psychologie (2. vydání). Pragma.
Hroník, F. (2008). Manažerská integrita (1. vydání). Motiv Press.
Lektorské dovednosti zpravidla rozhodují o tom, nakolik posluchače školení zaujme a kolik znalostí si odnesou. Lektor musí umět zahrát různé situace, vžít se do mnoha rolí a naladit se na emoce ostatních. Zároveň pracovat s různými typy lidí a dynamikou skupiny. Podmínkou pro úspěšné školení jsou však nejen kvalitní lektorské dovednosti, ale také obsah školení a lektorova detailní znalost prezentovaného oboru. Kvalitním lektorem se člověk stává neustálým získáváním znalostí, dovedností a zejména tréninkem.
Akademičtí i neakademičtí zaměstnanci fakult, VŠÚ, RMU a dalších HS.
Zaujaly vás kurzy, ale nemáte Seduo licenci? Obraťte se na svého L&D koordinátora.
DeVito, J. A. (2001). Základy mezilidské komunikace. Grada.
Heinrichs, J. (2009). Rétorika pro každého. Cpress.
Helcl, Z. (2013). Jak zvládnout 77 obtížných situací při prezentacích a přednáškách. Grada.
Hutchens, D. (2021). Story Dash: Find, Develop, and Activate Your Most Valuable Business Stories . . . In Just a Few Hours. Matt Holt.. Jan Melvil Publishing.
Knaflic, C. N. (2015). Storytelling with data: A Data Visualization Guide for Business Professionals. Wiley.
Knaflic, C. N. (2022). Storytelling with you: Plan, Create, and Deliver a Stellar Presentation. Wiley.
Kohout, J. (2002). Rétorika – umění mluvit a jednat s lidmi. Management Press.
Kurnoff, J., & Lazarus, L. (2021). Everyday Business Storytelling: Create, Simplify, and Adapt A Visual Narrative for Any Audience. Wiley.
Špačková, A. (2015). Trénink techniky řeči. Grada.
Motivace je psychický proces, který dává lidskému chování účel a směr. Je to vnitřní hnací síla, pohnutka, vedoucí k uspokojení nenaplněných potřeb. Díky motivaci se dosahují pracovní i osobní cíle. Je to zároveň vůle něčeho dosáhnout. A nejedná se pouze o dosažení „vznešených“ cílů. Motivaci potřebuje člověk ke zvládání běžných každodenních úkonů.
Akademičtí i neakademičtí zaměstnanci fakult, VŠÚ, RMU a dalších HS.
Zaujaly vás kurzy, ale nemáte Seduo licenci? Obraťte se na svého L&D koordinátora.
Obsah zatím není k dispozici, aktuálně ho pro vás připravujeme.
Vyhoření je stav emočního, fyzického a duševního vyčerpání způsobeného nadměrným a dlouhodobým stresem. Objevuje se zpravidla ve chvíli, když se cítíte emočně vyčerpaní a neschopní řešit neustálé požadavky. Syndrom vyhoření snižuje produktivitu a energii. Negativní účinky syndromu vyhoření mají dopad na každou oblast života. Vzhledem k mnoha potenciálním negativním důsledkům je důležité se zabývat prevencí vyhoření, co možná nejdříve.
Akademičtí i neakademičtí zaměstnanci fakult, VŠÚ, RMU a dalších HS.
Zaujaly vás kurzy, ale nemáte Seduo licenci? Obraťte se na svého L&D koordinátora.
Csikszentmihalyi, M. (2017). Flow a práce. Portál.
Kabat-Zinn, J. (2022). Mindfulness pro začátečníky. Portál.
Kabat-Zinn, J. (2016). Život samá pohroma. Jak čelit stresu, nemoci a bolesti pomocí moudrosti těla a mysli. Jan Melvil Publishing.
Krafft, A. M., Guse, T., & Slezackova, A. (Eds.). (2023). Hope across Cultures. Lessons from the International Hope Barometer. Dostupné zdarma online: https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-031-24412-4
Levitin, D. J. (2015). The Organized Mind. Thinking Straight in the Age of Informational Overload. Penguin.
Seligman, M. E. P. (2013). Vzkvétání. Nové poznatky o podstatě štěstí a duševní pohody. Jan Melvil Publishing.
Seligman, M. E. P. (2003). Opravdové štěstí. Ikar.
Slezáčková, A. (2012). Průvodce pozitivní psychologií. Nové přístupy, aktuální poznatky, praktické aplikace. Grada Publishing.
William, M., & Penman, D. (2014). Všímavost: Jak najít klid v uspěchaném světě. Anag.
Prezentační dovednosti zahrnují zvládnutí správné techniky řeči (intonace, slovní prostředky k získání zájmu), hlasové hygieny, neverbálních komunikačních prostředků, image (oblečení, neverbální signály), zvládání trémy, role moderátora, práci s otázkami a reakcemi posluchačů, argumentační minimum, vedení diskuse, udržení pozitivní atmosféry, ověřování pochopení tématu ze strany posluchačů a další dovednosti. Umět přesvědčivě prezentovat a komunikovat je dnes silnou konkurenční výhodou. Dobrou zprávou je, že prezentace je uměním, které se dá naučit.
Akademičtí i neakademičtí zaměstnanci fakult, VŠÚ, RMU a dalších HS.
Zaujaly vás kurzy, ale nemáte Seduo licenci? Obraťte se na svého L&D koordinátora.
DeVito, J. A. (2001). Základy mezilidské komunikace. Grada.
Heinrichs, J. (2009). Rétorika pro každého. Cpress.
Helcl, Z. (2013). Jak zvládnout 77 obtížných situací při prezentacích a přednáškách. Grada.
Hutchens, D. (2021). Story Dash: Find, Develop, and Activate Your Most Valuable Business Stories . . . In Just a Few Hours. Matt Holt.. Jan Melvil Publishing.
Knaflic, C. N. (2015). Storytelling with data: A Data Visualization Guide for Business Professionals. Wiley.
Knaflic, C. N. (2022). Storytelling with you: Plan, Create, and Deliver a Stellar Presentation. Wiley.
Kohout, J. (2002). Rétorika – umění mluvit a jednat s lidmi. Management Press.
Kurnoff, J., & Lazarus, L. (2021). Everyday Business Storytelling: Create, Simplify, and Adapt A Visual Narrative for Any Audience. Wiley.
Špačková, A. (2015). Trénink techniky řeči. Grada.
Profesionální autoritu si spojujeme s osobou, jejíž názory, postoje či rozhodnutí ostatní členové skupiny obvykle přijímají a řídí se jimi. Formuje také vztah k tomu, od něhož taková rozhodnutí, rady a postoje očekávají. Není nutně spojená s charismatem. Člověk s profesionální autoritou je pevný, jasný a čitelný, a to za všech okolností. Má také jasné hodnoty, které neustále deklaruje a je si jistý sám sebou. Schopnost vytvářet pozitivní profesionální obraz, důvěru a přesvědčivě jednat v interním i externím pracovním prostředí je předpokladem pro úspěch manažera i týmu.
Akademičtí i neakademičtí zaměstnanci fakult, VŠÚ, RMU a dalších HS.
Zaujaly vás kurzy, ale nemáte Seduo licenci? Obraťte se na svého L&D koordinátora.
Obsah zatím není k dispozici, aktuálně ho pro vás připravujeme.
Duševní hygiena neboli psychohygiena je nauka o tom, jak si chránit a upevňovat duševní zdraví. Pomáhá zvyšovat odolnost člověka vůči nejrůznějším škodlivým vlivům. Psychohygiena poskytuje návod, jak cílevědomě upravovat životní styl a životní podmínky tak, aby se zabránilo nepříznivým vlivům. Zároveň učí člověka, jak předcházet psychickým obtížím a pokud již nastaly, jak je zvládat.
Akademičtí i neakademičtí zaměstnanci fakult, VŠÚ, RMU a dalších HS.
Zaujaly vás kurzy, ale nemáte Seduo licenci? Obraťte se na svého L&D koordinátora.
Csikszentmihalyi, M. (2017). Flow a práce. Portál.
Kabat-Zinn, J. (2022). Mindfulness pro začátečníky. Portál.
Kabat-Zinn, J. (2016). Život samá pohroma. Jak čelit stresu, nemoci a bolesti pomocí moudrosti těla a mysli. Jan Melvil Publishing.
Krafft, A. M., Guse, T., & Slezackova, A. (Eds.). (2023). Hope across Cultures. Lessons from the International Hope Barometer. Dostupné zdarma online: https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-031-24412-4
Levitin, D. J. (2015). The Organized Mind. Thinking Straight in the Age of Informational Overload. Penguin.
Seligman, M. E. P. (2013). Vzkvétání. Nové poznatky o podstatě štěstí a duševní pohody. Jan Melvil Publishing.
Seligman, M. E. P. (2003). Opravdové štěstí. Ikar.
Slezáčková, A. (2012). Průvodce pozitivní psychologií. Nové přístupy, aktuální poznatky, praktické aplikace. Grada Publishing.
William, M., & Penman, D. (2014). Všímavost: Jak najít klid v uspěchaném světě. Anag.
Rozhodování je proces, při kterém jedinec či kolektiv vybírá nejlepší volbu ze všech možných, která naplní dané možnosti. Pracovní život se skládá z mnoha malých či větších rozhodnutí, které nakonec vedou k dobrému výsledku, ale také nemusí. Jistotu nemáme nikdy. Ne vše můžeme přímo ovlivnit. Zvýšit pravděpodobnost dobrého rozhodnutí ale můžeme.
Akademičtí i neakademičtí zaměstnanci fakult, VŠÚ, RMU a dalších HS.
Zaujaly vás kurzy, ale nemáte Seduo licenci? Obraťte se na svého L&D koordinátora.
Obsah zatím není k dispozici, aktuálně ho pro vás připravujeme.
Konflikty jsou běžnou součástí našich životů. Zároveň jsou příležitostí k rozvoji, k umění zvládání náročných komunikačních situací a ke stanovení si vlastních hranic a vlastní stability. K řešení konfliktů je nezbytné umět efektivně komunikovat. Zejména zvládat umění naslouchání. V opačném případě dochází v rámci mezilidské komunikace k nedorozuměním a nepochopení. Schopnost číst neverbální signály těla, dokázat rozpoznat, co se v druhém člověku odehrává, je nezbytné pro to, stát se vnímavými a úspěšnými komunikátory a konfliktům předcházet.
Akademičtí i neakademičtí zaměstnanci fakult, VŠÚ, RMU a dalších HS.
Zaujaly vás kurzy, ale nemáte Seduo licenci? Obraťte se na svého L&D koordinátora.
Bednář, V. (2015). Konflikty ve firmách (1. vydání). Management Press.
Křivohlavý, J. (2012). Konflikty mezi lidmi (Čtvrté vydání). Portál.
Lošťáková, O. (2020). Empatická a asertivní komunikace (1. vydání). Grada.
Plamínek, J. (2016). Průvodce lidským myšlením a chováním (1. vydání). Argo.
Rust, S. (2009). Když žirafa tančí s vlkem – Čtyři kroky k nenásilné komunikaci (1. vydání). Anag.
Weining, S. (2020). Jak vycházet s problémovými lidmi. Grada.
Stresem označujeme soubor reakcí organismu na vnitřní nebo vnější podněty, který narušuje funkce organismu. Stress management, nebo také řízení stresu, zahrnuje různé postupy a techniky zaměřující se na vypořádání se se stresem. Jedná se o schopnost identifikovat negativní stresory a znalost různých metod, jak se se stresem „zdravě“ vypořádat. Výsledkem je schopnost předcházet stresu a uvědomění si, jak důležitý je odpočinek a relaxace.
Akademičtí i neakademičtí zaměstnanci fakult, VŠÚ, RMU a dalších HS.
Zaujaly vás kurzy, ale nemáte Seduo licenci? Obraťte se na svého L&D koordinátora.
Ariely, D. (2009). Jak drahé je zdarma: proč chytří lidé přijímají špatná rozhodnutí: iracionální faktory v ekonomice i v životě. Práh.
Gallwey, W. T., Hanzelik, E. S., & Horton, J. (2012). Zvládněte stres metodou Inner Game!: jak se vyrovnat s nástrahami života a dosáhnout vnitřní stability. Management Press.
Hroník, F. (2020). Čtyři směry business myšlení. MotivP.
Ludwig, P. (2013). Konec prokrastinace: prokrastinace = chorobné odkládání úkolů a povinností. Jan Melvil Publishing.
Pink, D. H. (2018). Kdy: věda a umění dokonalého načasování. Jan Melvil Publishing.
Pod pojmem time management rozumíme řízení času. Jedná se o sadu postupů, doporučení, nástrojů a technik, které jsou zaměřeny na efektivní nakládaní s časem. Hlavní podstatou time managementu je co nejlepší využití času, maximální užitek a zvýšení pracovní a osobní efektivity. Time management zahrnuje širokou škálu aktivit mezi které patří plánování, přidělování, stanovení cílů, delegování, analýza stráveného času, monitorování a stanovení priorit.
Akademičtí i neakademičtí zaměstnanci fakult, VŠÚ, RMU a dalších HS.
Zaujaly vás kurzy, ale nemáte Seduo licenci? Obraťte se na svého L&D koordinátora.
Obsah zatím není k dispozici, aktuálně ho pro vás připravujeme.
Pojem work-life balance lze definovat jako rovnováhu mezi pracovním a osobním životem člověka. Work-life balance také znamená správnou prioritizaci všech pracovních a volnočasových aktivit. Vychází z předpokladu, že většina stresu, úzkosti a nespokojenosti pracujících lidí nevychází z jejich neschopnosti svůj život nebo zaměstnání zvládnout, ale z nedostatečně promyšlené organizace činností a neodhadnutí skutečné důležitosti jednotlivých věcí a aktivit. Jednoduše řečeno, work-life balance je nalezení toho správného poměru mezi prací a volným časem.
Akademičtí i neakademičtí zaměstnanci fakult, VŠÚ, RMU a dalších HS.
Zaujaly vás kurzy, ale nemáte Seduo licenci? Obraťte se na svého L&D koordinátora.
Csikszentmihalyi, M. (2017). Flow a práce. Portál.
Kabat-Zinn, J. (2022). Mindfulness pro začátečníky. Portál.
Kabat-Zinn, J. (2016). Život samá pohroma. Jak čelit stresu, nemoci a bolesti pomocí moudrosti těla a mysli. Jan Melvil Publishing.
Krafft, A. M., Guse, T., & Slezackova, A. (Eds.). (2023). Hope across Cultures. Lessons from the International Hope Barometer. Dostupné zdarma online: https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-031-24412-4
Levitin, D. J. (2015). The Organized Mind. Thinking Straight in the Age of Informational Overload. Penguin.
Seligman, M. E. P. (2013). Vzkvétání. Nové poznatky o podstatě štěstí a duševní pohody. Jan Melvil Publishing.
Seligman, M. E. P. (2003). Opravdové štěstí. Ikar.
Slezáčková, A. (2012). Průvodce pozitivní psychologií. Nové přístupy, aktuální poznatky, praktické aplikace. Grada Publishing.
William, M., & Penman, D. (2014). Všímavost: Jak najít klid v uspěchaném světě. Anag.
Zdravé sebevědomí je schopnost připustit si vlastní nedostatky, vyzdvihnout přednosti a pracovat na tom, na čem záleží. Sebevědomí máme každý jiné a je ovlivněno spoustou prožitků i výchovou. Zdravé sebevědomí se vyznačuje dovedností rozvíjet své schopnosti a vyrovnávat se s nezdary poučením. Pokud rozvíjíme své sebevědomí zdravě, spolu s ním se rozvíjí i naše osobnost. Jsme zároveň schopni harmonických vztahů jak na pracovišti, tak v osobním životě.
Akademičtí i neakademičtí zaměstnanci fakult, VŠÚ, RMU a dalších HS.
Zaujaly vás kurzy, ale nemáte Seduo licenci? Obraťte se na svého L&D koordinátora.
Authentic leadership. HBR emotional intelligence series. (2018). Harvard Business Review Press.
Frankl, V. E. (2006). --a přesto říci životu ano: psycholog prožívá koncentrační tábor. Karmelitánské nakladatelství.
Holiday, R. (2022). Překážka jako cesta. Audiolibrix.
Joseph, S. (2018). Autenticita: jak být sám sebou a proč na tom záleží. Portál.
Zpětná vazba je proces, při kterém příjemce sdělení shromažďuje informace a následně je vyhodnotí. Obecně řečeno jde o informace o vlastním chování od sebe a druhých. Zpětná vazba může vést k posílení činnosti jednotlivce i týmu, zvyšuje produktivitu a umožňuje směřovat chování směrem k požadovanému cíli. Efektivní zpětná vazba pomáhá na cestě k vlastnímu rozvoji v pracovním i osobním životě.
Akademičtí i neakademičtí zaměstnanci fakult, VŠÚ, RMU a dalších HS.
Zaujaly vás kurzy, ale nemáte Seduo licenci? Obraťte se na svého L&D koordinátora.
Obsah zatím není k dispozici, aktuálně ho pro vás připravujeme.