Dotazníky mohou být ve vysokoškolské výuce cenným nástrojem – pomáhají vyučujícím lépe porozumět potřebám studujících a zdokonalovat svou výuku, zatímco studujícím dávají možnost aktivně se podílet na vzdělávacím procesu a rozvíjet sebereflexi. Workshop se zaměří na přípravu a vyhodnocování dotazníků i na práci s jejich výstupy tak, aby byl celý proces přínosný pro obě strany. Účastníci si procvičí formulaci smysluplných otázek, vyzkouší práci s reálnými příklady a zjistí, jak výsledky využít k podpoře společného cíle: kvalitní a autentické výuky. Součástí workshopu bude také sdílení vlastní praxe účastníků a účastnic s cílem vzájemně se obohatit a inspirovat.
Obsah
K čemu mohou dotazníky sloužit
Na co otázkami v dotazníku mířit
Typy otázek a jejich vhodné využití
Co zohlednit při přípravě dotazníku
Vyhodnocování dotazníků a práce s výstupy
Rozbor reálných dotazníků
Autenticita a role vyučujícího v celém procesu
Cíle
Osvojit si zásady přípravy a vyhodnocení dotazníků
Umět formulovat smysluplné a vyvážené otázky
Získat přehled o tom, na co vše myslet v celém procesu
Uvědomit si, co vše mohou dotazníky přinést vyučujícím, studujícím i společnému zájmu
Vyzkoušet si práci s reálnými dotazníky a jejich výstupy
Sylvie Pavloková působí na Farmaceutické fakultě a v rámci výuky se zaměřuje především na fyzikální chemii a analýzu dat. Věří, že role vyučujících zdaleka nekončí hranicemi sylabu, a snaží se vést studující k porozumění souvislostem, rozvoji klíčových kompetencí a inspirovat je také do života obecně. Dlouhodobě pracuje se zpětnou vazbou studujících a hledá cesty, jak výuku neustále zlepšovat. Za své aktivity v této oblasti získala v roce 2025 Cenu prorektora pro vzdělávání a kvalitu MU za kvalitní výuku. Sama sebe vnímá spíše jako nadšenkyni do seberozvoje a svého pedagogického růstu než jako odbornici na vzdělávání. Cílem je pro ni proto vytvořit v rámci workshopu prostor pro sdílení zkušeností a vzájemné obohacení všech zúčastněných.
Místo konání
Školicí místnost CERPEK (místnost č. 328), Komenského náměstí 2, Brno.
Vyučující formuluje cíle své výuky v souladu s profilem absolventa studijního programu.
Na základě cílů výuky vyučující stanovuje ověřitelné výstupy z učení příslušné vyučovací jednotky.
Vyučující výuku strukturuje tak, aby na sebe její jednotlivé části navazovaly, měla jasný začátek, srozumitelný průběh a smysluplný závěr.
Vyučující vybírá takové metody výuky, které jsou vhodné pro naplnění stanoveného cíle a co nejlépe zprostředkovávají studujícím obsah výuky v podmínkách, které má k dispozici.
Při vytváření výukového obsahu vyučující zohledňuje cíle výuky a vstupní úroveň znalostí, dovedností a kompetencí studujících.
Vyučující připravuje či zprostředkovává dostupné a funkční studijní materiály, které účelně podporují samostudium.