Aktuální projekty

EDUC Share

European Digital UniverCity

Základní informace o projektu

Období řešení:

01/2023–12/2026

Řešitel projektu:

Masarykova univerzita

Role CERPEK:

participace na řešení dílčích aktivit projektu

Řešitel projektu na CERPEK:

Stručně o projektu

Projekt EDUC-SHARE –⁠ výzkumná a inovační část projektu EDUC financovaná programem Horizont 2020 –⁠ zavede pilotní nástroje pro posílení multidisciplinárního společného výzkumu, který pracuje na dlouhodobém plánu řešení klíčových globálních výzev. Do vědy budou zapojeni občané, konkrétně mládež. Budeme zkoumat způsoby, jak urychlit přenos technologií v různých oblastech, od informačních a komunikačních technologií po společenské a humanitní vědy, a rozvíjet podnikatelské myšlení studentů a výzkumných pracovníků.

Cíle projektu

S využitím moderních digitálních nástrojů a osobní spolupráce vytváříme silný trojúhelník sdílených znalostí a akademických hodnot mezi západní, střední, severní a jižní Evropou a rozvíjíme pevné vazby mezi místními prostředími, abychom mohli řešit globální výzvy 21. století.

Aktivity projektu

Podrobnější informace o aktivitách projektu jsou dostupné na stránkách projektu.

Přínos aktivit projektu pro MU

  • Spolupráce na inovacích a výměny osvědčených postupů.
  • Strategická partnerství v oblasti vzdělávání, odborné přípravy a mládeže

Výstupy projektu

Projekt je v realizační fázi.

Na začátek

BELONG

Better Education through Long-term Investment into Inclusiveness and Student and Staff Wellbeing

Základní informace o projektu

Období řešení:

02/2022–02/2025

Řešitel projektu:

Univerzita Komenského v Bratislave

Role CERPEK:

partner projektu, řešitel na MU

Partneři projektu:

Central European University (CEU), Nottingham Trent University, University of Madeira, Asociace pro kvalitu ve vysokoškolském vzdělávaní (AKVV)

Řešitelka projektu na CERPEK:

Bez popisku
Logolink_Erasmus+

Vytvořeno díky podpoře programu Erasmus+ Strategické partnerství BELONG: Better Education through Long-term Investment into Inclusiveness and Student and Staff Wellbeing (2021-1-SK01-KA220-HED-000023528).

O projektu Belong Hlavní řešitel projektu

Stručně o projektu

V projektu se zaměřujeme na tři vzájemně související témata: wellbeing, inkluzivitapocit sounáležitosti mezi vyučujícími a studujícími Masarykovy univerzity.

Klíčovými aktivitami projektu jsou výzkum v oblasti uvedených témat, včetně návrhů doporučení pro MU a prezentace zjištění na konferencích. Dále vytvoření a realizace vzdělávacího programu pro vyučující, který je naučí podporovat tyto významné aspekty vysokoškolské výuky. V neposlední řadě sdílení dobré praxe s partnery projektu i na veřejně přístupném portálu. 

Cíle projektu

Cílem projektu BELONG je zlepšit kvalitu vzdělávání na všech partnerských univerzitách. Toho se snažíme dosáhnout zvýšením pocitu sounáležitosti mezi vyučujícími a studujícími a podpoře well-being. Zaměřujeme se na otázky duševního zdraví a pohody, které se v souvislosti s nedávnou pandemií COVID-19 dostaly do popředí zájmu. Usilujeme také o to, aby vzdělávání na partnerských univerzitách bylo inkluzivní. Zároveň se snažíme zlepšit schopnost našich studujících komunikovat se zaměstnavateli tak, aby mohli najít pracovní místa, na kterých najdou dobré uplatnění svých znalostí. Abychom zapojili co nejvíce vyučujících a studentů, bude mít projekt silný digitální rozměr. V rámci projektu podpoříme partnerství mezi studenty a vyučujícími, které bude hnací silou rozvoje jejich univerzit.

Aktivity projektu

  • Návrh a realizace výzkumu v oblasti wellbeing studentů a vyučujících, pocitu sounáležitosti a inkluzivity
  • Vytvoření situační mapy současného stavu wellbeing studentů a vyučujících, pocitu sounáležitosti a inkluzivity
  • Návrh akčního plánu na zlepšení wellbeing a inkluzivity studentů a vyučujících v partnerských institucích projektu
  • Vytvoření učebního plánu a realizace vzdělávacího programu pro vyučující zaměřeného na podporu wellbeing studentů a vyučujících, pocitu sounáležitosti a inkluzivity
  • Uspořádání mezinárodní konference na MU na téma inkluzivní výuka a vzdělávání ve vysokoškolském prostředí
  • Vytvoření a realizace dvou kurzů profesionální komunikace se zaměstnavateli pro magisterské studenty FF MU
  • Zpracování studie výsledků intervencí zaměřených na zvýšení wellbeing studentů a vyučujících, pocitu sounáležitosti a inkluzivity
  • Zpracování komunikační strategie na podporu problematiky wellbeing a inkluzivity
  • Vytvoření učebního plánu magisterského kurzu odborného psaní a komunikace se zaměstnavateli

Přínos aktivit projektu pro MU

Realizace výzkumu na Pedagogické fakultě MU a plánované vzdělávací aktivity pro vyučující a studující naplňují strategický záměr MU 2021–2028 (specificky bod 3.5 – Posilovat sounáležitost studentů, zaměstnanců a absolventů s univerzitou a utvářet univerzitní komunitu sdílející společné hodnoty jako základní předpoklad pro naplňování všech univerzitních rolí a bod 4.2 – Vytvářet motivační prostředí oceňováním mimořádně kvalitních a výjimečných pracovních výsledků, poskytováním rovných příležitostí a podmínek pro individuální rozvoj a kariérní růst zaměstnanců i podporou slaďování pracovního a osobního života). Navazují také na aktivity HR AWARD.

Kromě výsledků výzkumu, s nimiž MU může dále pracovat, poskytne účast na projektu také příležitosti publikovat výzkumné studie v mezinárodním týmu a rozšiřovat síť kontaktů a spolupráci se zahraničními partnery.

V projektu je Masarykova univerzita lídrem v přípravě studií mapujících dopady realizovaných iniciativ.

Výstupy projektu

Návrh a realizace výzkumu v oblasti wellbeing studentů a vyučujících, pocitu sounáležitosti a inkluzivity

  • V první fázi projektu proběhl výzkum mapující situaci v oblasti wellbeingu a inkluze na pěti zapojených univerzitách (Slovensko – Univerzita Komenského v Bratislavě, UNIBA, Velká Británie – Nottingham Trent University, Portugalsko – Universidade da Madeira, Rakousko – Central European University a Česká republika – Masarykova univerzita). V případě MU výzkum proběhl na Pedagogické fakultě. Na základě získaných dat byl vytvořen akční plán pro zlepšení podmínek v těchto oblastech.
  • Sběr dat proběhl na Pedagogické fakultě MU v období listopad a prosinec 2022. Aktuálně vzniká srovnávací studie a bude publikována v zahraničním odborném časopise.
  • Návrh a realizace studie důvěry na partnerských univerzitách. Aktuálně vzniká srovnávací studie a bude publikována v zahraničním odborném časopise.

Související studie 
Zpráva mapující aktivity na podporu wellbeingu a inkluzivity na partnerských univerzitách
Komunikace podporující wellbeing a inkluzivitu v univerzitním prostředí

Publikační výstupy a popularizační texty související s projektem

2024
Connecting students (and faculty) and fostering a sense of (e-)belonging
TULIS-OSWALD Maria VIDLÁKOVÁ Jitka SIWEK-MARCON Petra
Uspořádání workshopu pro univerzitu v Salzburgu

Mezinárodní networking pro wellbeing
VIDLÁKOVÁ Jitka
Popularizační text web CERPEK

Belong project – supporting belonging, inclusion & well-being
VIDLÁKOVÁ Jitka
Prezentace na Erasmus+ Staff Week

2023
Kultivace wellbeingu, inkluzivity a sounáležitosti ve vysokoškolské přípravě budoucích pedagogů
KOŠATKOVÁ Markéta KUROWSKI Martina VAŘEJKOVÁ Zuzana
Prezentace na konferenci

Examples of good practice in the field of wellbeing at Masaryk University
KUROWSKI Martina KOŠATKOVÁ Markéta
Prezentace na konferenci

Wellbeing, inkluzivita a pocit sounáležitosti na PdF MU
VAŘEJKOVÁ Zuzana
Prezentace na konferenci

Wellbeing, inkluzivita a pocit sounáležitosti ve vysokoškolském prostředí
VAŘEJKOVÁ Zuzana KUROWSKI Martina KOŠATKOVÁ Markéta
Prezentace na konferenci

Inkluzivita ve výuce podněcuje kritické myšlení studujících
VIDLÁKOVÁ Jitka
Popularizační text Magazín M

Na duševní pohodě lidí na univerzitě záleží!
VIDLÁKOVÁ Jitka
Popularizační text Newsletter CERPEK

WellTogether: Belonging and Inclusion Conference
VIDLÁKOVÁ Jitka KUROWSKI Martina KOŠATKOVÁ Markéta VAŘEJKOVÁ Zuzana
Uspořádání konference

Vytvoření učebního plánu a realizace vzdělávacího programu pro vyučující zaměřeného na podporu wellbeing studentů a vyučujících, pocitu sounáležitosti a inkluzivity

  • Designování vzdělávacího programu proběhlo na podzim 2022. Následovalo vyhlášení výběrového řízení do programu na partnerských univerzitách. Vzdělávací program Inclusive Teaching. A Professional Development Course je realizován v podzimním semestru 2023 a jarním semestru 2024.
  • Příspěvek v Magazínu MUNI o vzdělávacím programu 
  • Vytvoření otevřeného webového portálu o inkluzivní výuce

Příprava a realizace multiplikačních eventů k tématům projektu

Vytvoření a realizace dvou kurzů profesionální komunikace se zaměstnavateli pro studující MUNI a UNIBA

Workshopy realizované za finanční podpory projektu
Psychohygiena pro vyučující: Klíč k duševní pohodě
Psychohygiena pro vyučující: Klíč k duševní pohodě
Psychohygiena pro vyučující: Klíč k duševní pohodě

Na začátek

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info