Aktuální projekty
KompassMUNI
Základní informace o projektu
Období řešení:
1/2024–12/2028
Řešitel projektu:
Masarykova univerzita
Role CERPEK:
CERPEK zodpovídá za dílčí aktivitu „Rozvoj pedagogických kompetencí vyučujících“ a společně s Odborem pro kvalitu se podílí na realizaci dílčí aktivity „Systémové nastavení a realizace rozvoje a podpory pedagogických kompetencí vyučujících na MU“.
Řešitel projektu na CERPEK:
Stručně o projektu
Masarykova univerzita je od roku 2024 řešitelem projektu OP JAK KompassMUNI (ESF+), jehož cílem je rozvoj kompetencí akademických a neakademických pracovníků, zvýšení studijní úspěšnosti studentů a zkvalitnění strategického řízení. Do realizace projektu jsou zapojeny odbory RMU, které zodpovídají za jednotlivé dílčí aktivity, a v několika aktivitách rovněž fakulty MU. Jedná se o projekt s celouniverzitním dopadem.
Cíle projektu
Realizace aktivit v rámci projektu KompassMUNI umožní univerzitě formulovat sdílenou vizi kvality výuky a tuto vizi systematicky naplňovat. Posílí možnosti budování univerzity jako učící se organizace a budování učících se komunit. Vyučující na MU se budou moct kontinuálně rozvíjet po celou dobu své kariéry dle svých aktuálních vzdělávacích potřeb. Výrazné zvýšení počtu pedagogicky vzdělaných vyučujících bude mít dopad na zvýšení kvality a efektivity výuky a také na studijní neúspěšnost.
Aktivity projektu
Plánované činnosti CERPEK v rámci projektu jsou realizovány na dvou úrovních: centrální a fakultní. Jedná se zejména o aktivity, které povedou k systémovému nastavení rozvoje a podpory kompetencí vyučujících na MU (např. vzdělávání začínajících vyučujících, odborný rozvoj interního lektorstva, koordinace a podpora fakultních komunit aktivních vyučujících a jiné).
Přínos aktivit projektu pro MU
Aktivity projektu přispívají k rozvoji odborných kompetencí zaměstnanců. Projekt poskytuje příležitost vyučujícím se zúčastnit opakovaně různých formátů vzdělávacích aktivit, a to na základě svých dosavadních zkušeností s výukou a vzdělávacích potřeb. Dále projekt připívá k zvyšování kvality strategického řízení na MU prostřednictvím nastavení vnitřního systému v oblasti rozvoje a podpory pedagogických kompetencí vyučujících a jeho pilotáží.
Výstupy projektu
Projekt je v realizační fázi, informace budou průběžně doplňovány.
EDUC Share
European Digital UniverCity
Základní informace o projektu
Období řešení:
01/2023–12/2026
Řešitel projektu:
Masarykova univerzita
Role CERPEK:
participace na řešení dílčích aktivit projektu
Řešitel projektu na CERPEK:
Stručně o projektu
Projekt EDUC-SHARE – výzkumná a inovační část projektu EDUC financovaná programem Horizont 2020 – zavede pilotní nástroje pro posílení multidisciplinárního společného výzkumu, který pracuje na dlouhodobém plánu řešení klíčových globálních výzev. Do vědy budou zapojeni občané, konkrétně mládež. Budeme zkoumat způsoby, jak urychlit přenos technologií v různých oblastech, od informačních a komunikačních technologií po společenské a humanitní vědy, a rozvíjet podnikatelské myšlení studentů a výzkumných pracovníků.
Cíle projektu
S využitím moderních digitálních nástrojů a osobní spolupráce vytváříme silný trojúhelník sdílených znalostí a akademických hodnot mezi západní, střední, severní a jižní Evropou a rozvíjíme pevné vazby mezi místními prostředími, abychom mohli řešit globální výzvy 21. století.
Aktivity projektu
Podrobnější informace o aktivitách projektu jsou dostupné na stránkách projektu.
Přínos aktivit projektu pro MU
- Spolupráce na inovacích a výměny osvědčených postupů.
- Strategická partnerství v oblasti vzdělávání, odborné přípravy a mládeže
Výstupy projektu
Projekt je v realizační fázi.
BELONG
Better Education through Long-term Investment into Inclusiveness and Student and Staff Wellbeing
Základní informace o projektu
Období řešení:
02/2022–02/2025
Řešitel projektu:
Univerzita Komenského v Bratislave
Role CERPEK:
partner projektu, řešitel na MU
Partneři projektu:
Central European University (CEU), Nottingham Trent University, University of Madeira, Asociace pro kvalitu ve vysokoškolském vzdělávaní (AKVV)
Řešitelka projektu na CERPEK:


Vytvořeno díky podpoře programu Erasmus+ Strategické partnerství BELONG: Better Education through Long-term Investment into Inclusiveness and Student and Staff Wellbeing (2021-1-SK01-KA220-HED-000023528).
Stručně o projektu
V projektu se zaměřujeme na tři vzájemně související témata: wellbeing, inkluzivita a pocit sounáležitosti mezi vyučujícími a studujícími Masarykovy univerzity.
Klíčovými aktivitami projektu jsou výzkum v oblasti uvedených témat, včetně návrhů doporučení pro MU a prezentace zjištění na konferencích. Dále vytvoření a realizace vzdělávacího programu pro vyučující, který je naučí podporovat tyto významné aspekty vysokoškolské výuky. V neposlední řadě sdílení dobré praxe s partnery projektu i na veřejně přístupném portálu.
Cíle projektu
Cílem projektu BELONG je zlepšit kvalitu vzdělávání na všech partnerských univerzitách. Toho se snažíme dosáhnout zvýšením pocitu sounáležitosti mezi vyučujícími a studujícími a podpoře well-being. Zaměřujeme se na otázky duševního zdraví a pohody, které se v souvislosti s nedávnou pandemií COVID-19 dostaly do popředí zájmu. Usilujeme také o to, aby vzdělávání na partnerských univerzitách bylo inkluzivní. Zároveň se snažíme zlepšit schopnost našich studujících komunikovat se zaměstnavateli tak, aby mohli najít pracovní místa, na kterých najdou dobré uplatnění svých znalostí. Abychom zapojili co nejvíce vyučujících a studentů, bude mít projekt silný digitální rozměr. V rámci projektu podpoříme partnerství mezi studenty a vyučujícími, které bude hnací silou rozvoje jejich univerzit.
Aktivity projektu
- Návrh a realizace výzkumu v oblasti wellbeing studentů a vyučujících, pocitu sounáležitosti a inkluzivity
- Vytvoření situační mapy současného stavu wellbeing studentů a vyučujících, pocitu sounáležitosti a inkluzivity
- Návrh akčního plánu na zlepšení wellbeing a inkluzivity studentů a vyučujících v partnerských institucích projektu
- Vytvoření učebního plánu a realizace vzdělávacího programu pro vyučující zaměřeného na podporu wellbeing studentů a vyučujících, pocitu sounáležitosti a inkluzivity
- Uspořádání mezinárodní konference na MU na téma inkluzivní výuka a vzdělávání ve vysokoškolském prostředí
- Vytvoření a realizace dvou kurzů profesionální komunikace se zaměstnavateli pro magisterské studenty FF MU
- Zpracování studie výsledků intervencí zaměřených na zvýšení wellbeing studentů a vyučujících, pocitu sounáležitosti a inkluzivity
- Zpracování komunikační strategie na podporu problematiky wellbeing a inkluzivity
- Vytvoření učebního plánu magisterského kurzu odborného psaní a komunikace se zaměstnavateli
Přínos aktivit projektu pro MU
Realizace výzkumu na Pedagogické fakultě MU a plánované vzdělávací aktivity pro vyučující a studující naplňují strategický záměr MU 2021–2028 (specificky bod 3.5 – Posilovat sounáležitost studentů, zaměstnanců a absolventů s univerzitou a utvářet univerzitní komunitu sdílející společné hodnoty jako základní předpoklad pro naplňování všech univerzitních rolí a bod 4.2 – Vytvářet motivační prostředí oceňováním mimořádně kvalitních a výjimečných pracovních výsledků, poskytováním rovných příležitostí a podmínek pro individuální rozvoj a kariérní růst zaměstnanců i podporou slaďování pracovního a osobního života). Navazují také na aktivity HR AWARD.
Kromě výsledků výzkumu, s nimiž MU může dále pracovat, poskytne účast na projektu také příležitosti publikovat výzkumné studie v mezinárodním týmu a rozšiřovat síť kontaktů a spolupráci se zahraničními partnery.
V projektu je Masarykova univerzita lídrem v přípravě studií mapujících dopady realizovaných iniciativ.
Výstupy projektu
Návrh a realizace výzkumu v oblasti wellbeing studentů a vyučujících, pocitu sounáležitosti a inkluzivity
- V první fázi projektu proběhl výzkum mapující situaci v oblasti wellbeingu a inkluze na pěti zapojených univerzitách (Slovensko – Univerzita Komenského v Bratislavě, UNIBA, Velká Británie – Nottingham Trent University, Portugalsko – Universidade da Madeira, Rakousko – Central European University a Česká republika – Masarykova univerzita). V případě MU výzkum proběhl na Pedagogické fakultě. Na základě získaných dat byl vytvořen akční plán pro zlepšení podmínek v těchto oblastech.
- Sběr dat proběhl na Pedagogické fakultě MU v období listopad a prosinec 2022. Aktuálně vzniká srovnávací studie a bude publikována v zahraničním odborném časopise.
- Návrh a realizace studie důvěry na partnerských univerzitách. Aktuálně vzniká srovnávací studie a bude publikována v zahraničním odborném časopise.
Související studie
Zpráva mapující aktivity na podporu wellbeingu a inkluzivity na partnerských univerzitách
Komunikace podporující wellbeing a inkluzivitu v univerzitním prostředí
Publikační výstupy a popularizační texty související s projektem
2024
Connecting students (and faculty) and fostering a sense of (e-)belonging
TULIS-OSWALD Maria VIDLÁKOVÁ Jitka SIWEK-MARCON Petra
Uspořádání workshopu pro univerzitu v Salzburgu
Mezinárodní networking pro wellbeing
VIDLÁKOVÁ Jitka
Popularizační text web CERPEK
Belong project – supporting belonging, inclusion & well-being
VIDLÁKOVÁ Jitka
Prezentace na Erasmus+ Staff Week
2023
Kultivace wellbeingu, inkluzivity a sounáležitosti ve vysokoškolské přípravě budoucích pedagogů
KOŠATKOVÁ Markéta KUROWSKI Martina VAŘEJKOVÁ Zuzana
Prezentace na konferenci
Examples of good practice in the field of wellbeing at Masaryk University
KUROWSKI Martina KOŠATKOVÁ Markéta
Prezentace na konferenci
Wellbeing, inkluzivita a pocit sounáležitosti na PdF MU
VAŘEJKOVÁ Zuzana
Prezentace na konferenci
Wellbeing, inkluzivita a pocit sounáležitosti ve vysokoškolském prostředí
VAŘEJKOVÁ Zuzana KUROWSKI Martina KOŠATKOVÁ Markéta
Prezentace na konferenci
Inkluzivita ve výuce podněcuje kritické myšlení studujících
VIDLÁKOVÁ Jitka
Popularizační text Magazín M
Na duševní pohodě lidí na univerzitě záleží!
VIDLÁKOVÁ Jitka
Popularizační text Newsletter CERPEK
WellTogether: Belonging and Inclusion Conference
VIDLÁKOVÁ Jitka KUROWSKI Martina KOŠATKOVÁ Markéta VAŘEJKOVÁ Zuzana
Uspořádání konference
Vytvoření učebního plánu a realizace vzdělávacího programu pro vyučující zaměřeného na podporu wellbeing studentů a vyučujících, pocitu sounáležitosti a inkluzivity
- Designování vzdělávacího programu proběhlo na podzim 2022. Následovalo vyhlášení výběrového řízení do programu na partnerských univerzitách. Vzdělávací program Inclusive Teaching. A Professional Development Course je realizován v podzimním semestru 2023 a jarním semestru 2024.
- Příspěvek v Magazínu MUNI o vzdělávacím programu
- Vytvoření otevřeného webového portálu o inkluzivní výuce
Příprava a realizace multiplikačních eventů k tématům projektu
- Na MUNI se uskutečnila mezinárodní konference s názvem WellTogether: Belonging and Inclusion Conference proběhla na půdě Pedagogické fakulty MU ve dnech 30. 11. and 1. 12. 2023.
- Informace o eventech realizovaných partnery naleznete zde.
Vytvoření a realizace dvou kurzů profesionální komunikace se zaměstnavateli pro studující MUNI a UNIBA
- První běh kurzu Professional Writing and Communication with Employers byl realizován na Univerzitě Komenského v Bratislavě v termínu 22.–26. 1. 2024.
- Druhý běh kurzu proběhl v termínu 3.–7. 2. 2025 na Masarykově univerzitě.
- Kurikulum vzdělávacího programu
Workshopy realizované za finanční podpory projektu
Psychohygiena pro vyučující: Klíč k duševní pohodě
Psychohygiena pro vyučující: Klíč k duševní pohodě
Psychohygiena pro vyučující: Klíč k duševní pohodě