Mgr. Petr Pokorný
telefon: | 549 49 6850 |
---|---|
e‑mail: |
European Digital UniverCity
Období řešení:
01/2023–12/2026
Řešitel projektu:
Masarykova univerzita
Role CERPEK:
participace na řešení dílčích aktivit projektu
Řešitel projektu na CERPEK:
telefon: | 549 49 6850 |
---|---|
e‑mail: |
Koordinátorka aktivit projektu na CERPEK:
Projekt EDUC-SHARE – výzkumná a inovační část projektu EDUC financovaná programem Horizont 2020 – zavede pilotní nástroje pro posílení multidisciplinárního společného výzkumu, který pracuje na dlouhodobém plánu řešení klíčových globálních výzev. Do vědy budou zapojeni občané, konkrétně mládež. Budeme zkoumat způsoby, jak urychlit přenos technologií v různých oblastech, od informačních a komunikačních technologií po společenské a humanitní vědy, a rozvíjet podnikatelské myšlení studentů a výzkumných pracovníků.
S využitím moderních digitálních nástrojů a osobní spolupráce vytváříme silný trojúhelník sdílených znalostí a akademických hodnot mezi západní, střední, severní a jižní Evropou a rozvíjíme pevné vazby mezi místními prostředími, abychom mohli řešit globální výzvy 21. století.
Podrobnější informace o aktivitách projektu jsou dostupné na stránkách projektu.
Projekt je v realizační fázi.
Better Education through Long-term Investment into Inclusiveness and Student and Staff Wellbeing
Období řešení:
02/2022–02/2025
Řešitel projektu:
Univerzita Komenského v Bratislave
Role CERPEK:
partner projektu, řešitel na MU
Partneři projektu:
Central European University (CEU), Nottingham Trent University, University of Madeira, Asociace pro kvalitu ve vysokoškolském vzdělávaní (AKVV)
Řešitelka projektu na CERPEK:
Vytvořeno díky podpoře programu Erasmus+ Strategické partnerství BELONG: Better Education through Long-term Investment into Inclusiveness and Student and Staff Wellbeing (2021-1-SK01-KA220-HED-000023528).
V projektu se zaměřujeme na tři vzájemně související témata: wellbeing, inkluzivita a pocit sounáležitosti mezi vyučujícími a studujícími Masarykovy univerzity.
Klíčovými aktivitami projektu jsou výzkum v oblasti uvedených témat, včetně návrhů doporučení pro MU a prezentace zjištění na konferencích. Dále vytvoření a realizace vzdělávacího programu pro vyučující, který je naučí podporovat tyto významné aspekty vysokoškolské výuky. V neposlední řadě sdílení dobré praxe s partnery projektu i na veřejně přístupném portálu.
Cílem projektu BELONG je zlepšit kvalitu vzdělávání na všech partnerských univerzitách. Toho se snažíme dosáhnout zvýšením pocitu sounáležitosti mezi vyučujícími a studujícími a podpoře well-being. Zaměřujeme se na otázky duševního zdraví a pohody, které se v souvislosti s nedávnou pandemií COVID-19 dostaly do popředí zájmu. Usilujeme také o to, aby vzdělávání na partnerských univerzitách bylo inkluzivní. Zároveň se snažíme zlepšit schopnost našich studujících komunikovat se zaměstnavateli tak, aby mohli najít pracovní místa, na kterých najdou dobré uplatnění svých znalostí. Abychom zapojili co nejvíce vyučujících a studentů, bude mít projekt silný digitální rozměr. V rámci projektu podpoříme partnerství mezi studenty a vyučujícími, které bude hnací silou rozvoje jejich univerzit.
Realizace výzkumu na Pedagogické fakultě MU a plánované vzdělávací aktivity pro vyučující a studující naplňují strategický záměr MU 2021–2028 (specificky bod 3.5 – Posilovat sounáležitost studentů, zaměstnanců a absolventů s univerzitou a utvářet univerzitní komunitu sdílející společné hodnoty jako základní předpoklad pro naplňování všech univerzitních rolí a bod 4.2 – Vytvářet motivační prostředí oceňováním mimořádně kvalitních a výjimečných pracovních výsledků, poskytováním rovných příležitostí a podmínek pro individuální rozvoj a kariérní růst zaměstnanců i podporou slaďování pracovního a osobního života). Navazují také na aktivity HR AWARD.
Kromě výsledků výzkumu, s nimiž MU může dále pracovat, poskytne účast na projektu také příležitosti publikovat výzkumné studie v mezinárodním týmu a rozšiřovat síť kontaktů a spolupráci se zahraničními partnery.
V projektu je Masarykova univerzita lídrem v přípravě studií mapujících dopady realizovaných iniciativ.
Návrh a realizace výzkumu v oblasti wellbeing studentů a vyučujících, pocitu sounáležitosti a inkluzivity
Vytvoření učebního plánu a realizace vzdělávacího programu pro vyučující zaměřeného na podporu wellbeing studentů a vyučujících, pocitu sounáležitosti a inkluzivity
Příprava a realizace multiplikačního eventu – konference k tématům projektu byla plánována na druhou polovinu roku 2023
Vytvoření a realizace dvou kurzů profesionální komunikace se zaměstnavateli pro magisterské studenty FF MU
Zkvalitnění a Inovace Přípravy budoucích učitelů na MUNI
Období řešení:
01/2020–06/2023
Řešitel projektu:
Masarykova univerzita
Role CERPEK:
spoluřešitel projektu při naplnění Klíčové aktivity č. 4 – Rozvoj kompetencí vysokoškolských pedagogů připravujících budoucí učitele
Řešitel projektu na CERPEK:
telefon: | 549 49 8110 |
---|---|
e‑mail: |
Koordinátorka aktivit projektu na CERPEK:
Vytvořeno v rámci Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_068/0016170 Zkvalitnění a Inovace Přípravy budoucích učitelů na MUNI (ZIP MUNI).
Projekt Masarykovy univerzity (MU) reaguje na vybrané priority Strategie vzdělávací politiky ČR a zaměřuje se zejména na zvýšení kvality reflektované pedagogické praxe studentů – budoucích učitelů na MU.
Klíčová aktivita č. 1 – Řízení projektu
Klíčová aktivita č. 2 – Zkvalitnění systému a inovace praxí na MU
Klíčová aktivita č. 3 – Rozvoj kompetencí studentů-budoucích učitelů
Klíčová aktivita č. 4 – Rozvoj kompetencí vysokoškolských pedagogů připravujících budoucí učitele
Klíčová aktivita č. 5 – Evaluační a autoevaluační strategie v práci budoucího učitele
Klíčová aktivita č. 6 – Podpora síťování a kooperace se spolupracujícími SŠ a ZŠ
Klíčová aktivita č. 7 – Zahraniční mobility
Projekt je součástí úsilí MU o zvýšení kvality učitelských programů. V souvislosti s procesem vnitřní akreditace byly Radou pro vnitřní hodnocení MU identifikovány nedostatky v pedagogické praxi studentů (počet a kvalita hodin praxe, jejich reflexe, kvalita spolupráce se základními a středními školami, na kterých praxe probíhají) a dále v metodické průpravě vyučujících (sledování nových didaktických metod a zkušeností s nimi, zapojení moderních technologií do výuky, soft-skills atd.).
V nově akreditovaných učitelských programech byl odstraněn problém nízkého počtu hodin pedagogické praxe značným navýšením jejich časové dotace, nicméně zatím nebyly zapracovány kroky směřující ke zvýšení kvality praxí. Oproti dřívějšímu stavu, kdy se zakázka na pedagogické praxe řešila na začátku a na konci praxe, nastavujeme nově několik průběžných setkání mezi třemi subjekty (studentem, VŠ pedagogem a provázejícím učitelem), které povedou jednak k průběžné reflexi dosavadní praxe s ohledem na očekávané a neočekávané důsledky a jednak k nastavení dalšího průběhu praxe s ohledem na dosavadní pokroky studenta při výuce a zvládání kázně žáků.
CERPEK se na realizaci projektu podílel zjištěním a realizací workshopů na uvedená témata:
Standardy kvality výuky na českých vysokých školách
Období řešení:
01/2023–12/2023
Řešitel projektu:
Odbor pro kvalitu RMU
Role CERPEK:
spoluřešitel projektu při naplnění Klíčové aktivity č. 1 – Návrh kompetenčního rámce vysokoškolských vyučujících definující jejich pedagogické kompetence, 2 – Návrh sady indikátorů kvality výuky na VŠ a 7 – workshopy a společná setkání
Partneři projektu:
22 VVŠ (AMU, AVU, ČZU, JAMU, JU, MU, MENDELU, OSU, SLU, TUL, UHK, UK, UPOL, UPCE, UTB, VETUNI, VŠB-TUO, VŠE, VŠCHT, VŠTE, UMPRUM, ZČU), Národní akreditační úřad
Koordinátorka aktivit projektu na CERPEK:
Smyslem tohoto projektu je analyzovat stávající praxi zapojených vysokých škol v oblasti stanovených standardů kvality výuky a metod hodnocení kvality výuky. V závislosti na tom vznikne přehled standardů, jež definují kvalitní výuku. Ten bude využitelný pro každodenní praxi vysokoškolských vyučujících a dopomůže jim nejen ke zvýšení motivace pro výuku, ale také jim napomůže v rozvoji jejich sebepojetí v roli vyučujících.
Analyzovat stávající praxi na zapojených VŠ v oblasti standardů kvality výuky a metod hodnocení kvality výuky.
Projekt cílí primárně na akademické pracovníky, respektive vyučující českých vysokých škol. Jeho výstupy by měly nejen analyzovat dosavadní praxi v oblasti kvality výuky, ale především poskytnout její jednotné indikátory, které lze dále využívat i v oblasti kariérního růstu a posílení pedagogických kompetencí akademiků, hodnocení zaměstnanců a inovaci studentských anket ke spokojenosti s výukou.
Využitelnost výstupů projektu tak bude dalece přesahovat dopad na zapojené vysoké školy. Předpokládáme vytvoření obecných standardů hodnocení kvality výuky na vysokých školách, které mohou být využitelné nejen na úrovni vedoucích pracovníků, ale zejména řadových vysokoškolských vyučujících.
Projekt je v realizační fázi.