Aktuální projekty

KompassMUNI

Základní informace o projektu

Období řešení:

1/2024–12/2028

Řešitel projektu:

Masarykova univerzita

Role CERPEK:

CERPEK zodpovídá za dílčí aktivitu „Rozvoj pedagogických kompetencí vyučujících“ a společně s Odborem pro kvalitu se podílí na realizaci dílčí aktivity „Systémové nastavení a realizace rozvoje a podpory pedagogických kompetencí vyučujících na MU“.

Řešitel projektu na CERPEK:

Stručně o projektu

Masarykova univerzita je od roku 2024 řešitelem projektu OP JAK KompassMUNI (ESF+), jehož cílem je rozvoj kompetencí akademických a neakademických pracovníků, zvýšení studijní úspěšnosti studentů a zkvalitnění strategického řízení. Do realizace projektu jsou zapojeny odbory RMU, které zodpovídají za jednotlivé dílčí aktivity, a v několika aktivitách rovněž fakulty MU. Jedná se o projekt s celouniverzitním dopadem.

Cíle projektu

Realizace aktivit v rámci projektu KompassMUNI umožní univerzitě formulovat sdílenou vizi kvality výuky a tuto vizi systematicky naplňovat. Posílí možnosti budování univerzity jako učící se organizace a budování učících se komunit. Vyučující na MU se budou moct kontinuálně rozvíjet po celou dobu své kariéry dle svých aktuálních vzdělávacích potřeb. Výrazné zvýšení počtu pedagogicky vzdělaných vyučujících bude mít dopad na zvýšení kvality a efektivity výuky a také na studijní neúspěšnost.

Aktivity projektu

Plánované činnosti CERPEK v rámci projektu jsou realizovány na dvou úrovních: centrální a fakultní. Jedná se zejména o aktivity, které povedou k systémovému nastavení rozvoje a podpory kompetencí vyučujících na MU (např. vzdělávání začínajících vyučujících, odborný rozvoj interního lektorstva, koordinace a podpora fakultních komunit aktivních vyučujících a jiné).

Přínos aktivit projektu pro MU

Aktivity projektu přispívají k rozvoji odborných kompetencí zaměstnanců. Projekt poskytuje příležitost vyučujícím se zúčastnit opakovaně různých formátů vzdělávacích aktivit, a to na základě svých dosavadních zkušeností s výukou a vzdělávacích potřeb. Dále projekt připívá k zvyšování kvality strategického řízení na MU prostřednictvím nastavení vnitřního systému v oblasti rozvoje a podpory pedagogických kompetencí vyučujících a jeho pilotáží.

Výstupy projektu

Projekt je v realizační fázi, informace budou průběžně doplňovány.

Na začátek

Podpora expertní kapacity pro rozvoj výuky na vysokých školách (PEKRV)

Základní informace o projektu

Období řešení:

1/2025–12/2027

Řešitel projektu:

Univerzita Karlova (koordinující vysoká škola)

Role CERPEK:

Řešitel dílčí části projektu na MU. CERPEK zodpovídá za vedení projektu „Podpora expertních kapacit pro rozvoj výuky na vysokých školách“ na Masarykově univerzitě a realizuje dílčí aktivitu „Podpora expertů výuky na vysokých školách v rozvoji pedagogických kompetencí a strategických dovedností a navýšení jejich počtu“.

Řešitel projektu na CERPEK:

Logo s textem "Spolufinancováno Evropskou unií" vedle znaku EU a logem Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR.

Stručně o projektu

Masarykova univerzita je od roku 2025 zapojena do projektu koordinovaného Univerzitou Karlovou „Podpora expertní kapacity pro rozvoj výuky na vysokých školách“, jehož cílem je podpora vzniku, rozvoje a síťování odborníků na vysokoškolskou pedagogiku, kteří budou působit v oblasti profesního rozvoje akademických pracovníků a lektorujících, zkvalitňování výuky a strategického plánování vzdělávací činnosti. Do realizace projektu na Masarykově univerzitě jsou zapojení CERPEK, Odbor pro kvalitu RMU a Středisko pro pomoc studentů se specifickými nároky Teiresiás.

Cíle projektu

Cílem projektu je podpora a rozvoj pedagogických kompetencí a strategických dovedností expertů/expertek výuky na vysokých školách, budování učící se komunity expertů/expertek, vytvoření udržitelné strategie rozvoje expertních kapacit a posílení mezinárodní spolupráce a sdílení zahraničního know-how v oblasti vysokoškolské pedagogiky.

Aktivity projektu

V rámci jednotlivých cílů projektu budou realizovány následující aktivity:

  • Podpora expertů výuky na vysokých školách v rozvoji pedagogických kompetencí a strategických dovedností a navýšení jejich počtu – realizace semestrálního kurzu rozvoje pedagogických kompetencí expertů a expertek na výuku prostřednictvím semestrálního vzdělávacího kurzu pro experty a expertky vysokoškolské pedagogiky napříč českými vysokými školami.
    Návrh programu vznikl v rámci projektu „Podpora a rozvoj MUNI 2025“ klíčová aktivita: Expertní síť pro rozvoj systému a zvyšování kvality výuky na Masarykově univerzitě. Řešitelem tohoto projektu je Odbor pro kvalitu, CERPEK vytvořil návrh vzdělávacího programu/kurzu.
  • Vytvoření učící se komunity expertů – vytvoření dlouhodobě udržitelné strategie rozvoje expertních kapacit pro výuku na vysokých školách, realizace společných projektových setkání a propagace tématu v magazínu Universitas.
  • Podpora mezinárodní spolupráce a sdílení zahraničního know-how – realizace série tematických setkání pracovníků servisních pracovišť pro přístupnost, pracovníků věnujících se kvalitě výuky, popř. vzdělávání pedagogických pracovníků se zohledněním zahraničních zkušeností

Přínos aktivit projektu pro MU

Aktivity projektu přispívají k rozvoji pedagogických kompetencí a strategických dovedností tzv. expertům/expertkám vysokoškolské pedagogiky, nově se formující pozice, která v současnosti není jasně definována a ukotvena. Na definování této pozice a návrhu jejího rozvoje se MU bude podílet. Expertům/expertkám vysokoškolské pedagogiky MU poskytuje projekt příležitost účastnit se vzdělávacích akcí zapojených vysokých škol a rozvíjet tak pedagogické kompetence, strategické dovednosti a sdílet zahraniční know-how.

Výstupy projektu

Projekt je v realizační fázi, informace budou průběžně doplňovány.

Plánované výstupy projektu

  • Realizace dvou běhů semestrálního kurzu pro zapojené veřejné vysoké školy.
  • Podpoření experti a expertky působící na CERPEK, Odboru pro kvalitu RMU a fakultách Masarykovy univerzity.
  • Vytvořená strategie rozvoje expertních kapacit pro výuku na vysokých školách.
  • Uspořádaná tři setkání zapojených partnerských škol v rámci projektových setkání.
  • Články pro rubriku Výuka v magazínu Universitas.
  • Čtyři zrealizovaná setkání v letech 2026–2027 zaměřená na podporu mezinárodní spolupráce a sdílení zahraničního know-how.
  • Účast expertů a expertek působících na CERPEK, Odboru pro kvalitu RMU a fakultách na centrálních setkáních a aktivitách jednotlivých cílů.

Na začátek

Staff development for learning and teaching at European universities (STAFF-DEV)

Základní informace o projektu

Období řešení:

01/2024–12/2026

Řešitel projektu:

Masarykova univerzita

Role CERPEK:

Participace na řešení dílčích aktivit projektu – TPG Quality and impact of staff development

 

Stručně o projektu

Staff development for learning and teaching at European universities (dále jen STAFF-DEV) je řízen Evropskou univerzitní asociací (EUA) ve spolupráci s konsorciem čtyř univerzit z celé Evropy. Projektoví partneři propojují špičkové odborné znalosti a doplňující se profily v oblasti rozvoje zaměstnanců ve výuce, zkvalitňování výuky, institucionální strategie a budování kapacit v oblasti učení a výuky, stejně jako společný zájem o roli výuky v akademických kariérách. Projekt je financován z programu Erasmus+ Evropské komise. Projektu se účastní vedoucí představitelé zapojených univerzit, jako jsou rektoři, prorektoři či ředitelé center pro výuku a učení.

Cíle projektu

Projekt STAFF-DEV si klade za cíl analyzovat, jakým způsobem probíhá rozvoj zaměstnanců a akademické hodnocení na evropských institucích vysokoškolského vzdělávání (European higher education institutions – HEIs), a posílit institucionální kapacity a strategie v této oblasti. Tímto způsobem chce STAFF-DEV přispět k tvorbě politiky v oblasti reforem akademického hodnocení a akademických kariér v Evropě.

Aktivity projektu

Projekt STAFF-DEV navazuje na řadu aktivit v oblasti učení a výuky, které Evropská univerzitní asociace (dále jen EUA) realizovala v uplynulých letech. Tyto aktivity opakovaně potvrdily potřebu posílit sdílení praxe s cílem podpořit a urychlit pozitivní rozvoj v této oblasti. Mimo jiné byl identifikován rozvoj pedagogických dovedností akademických pracovníků jako jeden z klíčových faktorů pro další zvyšování kvality učení a výuky na vysokých školách. Zprávy tematických peer skupin EUA pro oblast učení a výuky (Learning & Teaching Thematic Peer Groups, dále jen TPG), zejména poukázaly na nutnost nabízet vyučujícím odpovídající (průběžný) profesní rozvoj a motivovat je k zapojení prostřednictvím adekvátního uznání kvality jejich výukové činnosti.

Přínos aktivit projektu pro MU

MU je konkrétně zapojena do jedné z tematických peer skupin EUA pro oblast učení a výuky, a to TPG Quality and impact of staff development. Účast na tomto mezinárodním projektu přináší MU:

  • možnost diskutovat s kolegy a kolegyněmi z jiných evropských univerzit a vzájemně sdílet příklady dobré praxe získané při organizaci a realizaci VŠ výuky a učení na svých univerzitách,
  • přispět ke zlepšování výuky a učení v celé Evropě prostřednictvím identifikace klíčových doporučení či podnětů pro instituce zodpovědné za tvorbu evropské vzdělávací politiky.

Výstupy projektu

Výstupem projektu TPG Quality and impact of staff development je:

  • zmapovat situaci na evropských vysokých školách (HEIs),
  • podpořit vysoké školy při navrhování rozvoje zaměstnanců a ve sdílení způsobů, jak jej realizují,
  • vyvodit poučení a sdílet je s tvůrci politik a celým sektorem.​

Na začátek

EDUC Share

European Digital UniverCity

Základní informace o projektu

Období řešení:

01/2023–12/2026

Řešitel projektu:

Masarykova univerzita

Role CERPEK:

participace na řešení dílčích aktivit projektu

Řešitel projektu na CERPEK:

Logo European Digital UniverCity s překrývajícími se barevnými kruhy a textem.
Logolink_Erasmus+

O projektu EDUC Share

Stručně o projektu

Projekt EDUC-SHARE –⁠ výzkumná a inovační část projektu EDUC financovaná programem Horizont 2020 –⁠ zavede pilotní nástroje pro posílení multidisciplinárního společného výzkumu, který pracuje na dlouhodobém plánu řešení klíčových globálních výzev. Do vědy budou zapojeni občané, konkrétně mládež. Budeme zkoumat způsoby, jak urychlit přenos technologií v různých oblastech, od informačních a komunikačních technologií po společenské a humanitní vědy, a rozvíjet podnikatelské myšlení studentů a výzkumných pracovníků.

Cíle projektu

S využitím moderních digitálních nástrojů a osobní spolupráce vytváříme silný trojúhelník sdílených znalostí a akademických hodnot mezi západní, střední, severní a jižní Evropou a rozvíjíme pevné vazby mezi místními prostředími, abychom mohli řešit globální výzvy 21. století.

Aktivity projektu

Podrobnější informace o aktivitách projektu jsou dostupné na stránkách projektu.

Přínos aktivit projektu pro MU

  • Spolupráce na inovacích a výměny osvědčených postupů.
  • Strategická partnerství v oblasti vzdělávání a možnosti pro vyučující, které mají otevřené v rámci aliance EDUC (např. účast na EDUC Good Practices Staff Week nebo COIL trainingu).

Výstupy projektu

Projekt je v realizační fázi.

Na začátek

Realizované projekty

BELONG

Better Education through Long-term Investment into Inclusiveness and Student and Staff Wellbeing

Základní informace o projektu

Období řešení:

02/2022–02/2025

Řešitel projektu:

Univerzita Komenského v Bratislave

Role CERPEK:

partner projektu, řešitel na MU

Partneři projektu:

Central European University (CEU), Nottingham Trent University, University of Madeira, Asociace pro kvalitu ve vysokoškolském vzdělávaní (AKVV)

Řešitelka projektu na CERPEK:

Bez popisku
Logolink_Erasmus+

Vytvořeno díky podpoře programu Erasmus+ Strategické partnerství BELONG: Better Education through Long-term Investment into Inclusiveness and Student and Staff Wellbeing (2021-1-SK01-KA220-HED-000023528).

O projektu Belong Hlavní řešitel projektu

Stručně o projektu

V projektu se zaměřujeme na tři vzájemně související témata: wellbeing, inkluzivitapocit sounáležitosti mezi vyučujícími a studujícími Masarykovy univerzity.

Klíčovými aktivitami projektu jsou výzkum v oblasti uvedených témat, včetně návrhů doporučení pro MU a prezentace zjištění na konferencích. Dále vytvoření a realizace vzdělávacího programu pro vyučující, který je naučí podporovat tyto významné aspekty vysokoškolské výuky. V neposlední řadě sdílení dobré praxe s partnery projektu i na veřejně přístupném portálu.

Cíle projektu

Cílem projektu BELONG je zlepšit kvalitu vzdělávání na všech partnerských univerzitách. Toho se snažíme dosáhnout zvýšením pocitu sounáležitosti mezi vyučujícími a studujícími a podpoře well-being. Zaměřujeme se na otázky duševního zdraví a pohody, které se v souvislosti s nedávnou pandemií COVID-19 dostaly do popředí zájmu. Usilujeme také o to, aby vzdělávání na partnerských univerzitách bylo inkluzivní. Zároveň se snažíme zlepšit schopnost našich studujících komunikovat se zaměstnavateli tak, aby mohli najít pracovní místa, na kterých najdou dobré uplatnění svých znalostí. Abychom zapojili co nejvíce vyučujících a studentů, bude mít projekt silný digitální rozměr. V rámci projektu podpoříme partnerství mezi studenty a vyučujícími, které bude hnací silou rozvoje jejich univerzit.

Aktivity projektu

  • Návrh a realizace výzkumu v oblasti wellbeing studentů a vyučujících, pocitu sounáležitosti a inkluzivity
  • Vytvoření situační mapy současného stavu wellbeing studentů a vyučujících, pocitu sounáležitosti a inkluzivity
  • Návrh akčního plánu na zlepšení wellbeing a inkluzivity studentů a vyučujících v partnerských institucích projektu
  • Vytvoření učebního plánu a realizace vzdělávacího programu pro vyučující zaměřeného na podporu wellbeing studentů a vyučujících, pocitu sounáležitosti a inkluzivity
  • Uspořádání mezinárodní konference na MU na téma inkluzivní výuka a vzdělávání ve vysokoškolském prostředí
  • Vytvoření a realizace dvou kurzů profesionální komunikace se zaměstnavateli pro magisterské studenty FF MU
  • Zpracování studie výsledků intervencí zaměřených na zvýšení wellbeing studentů a vyučujících, pocitu sounáležitosti a inkluzivity
  • Zpracování komunikační strategie na podporu problematiky wellbeing a inkluzivity
  • Vytvoření učebního plánu magisterského kurzu odborného psaní a komunikace se zaměstnavateli

Přínos aktivit projektu pro MU

Realizace výzkumu na Pedagogické fakultě MU a plánované vzdělávací aktivity pro vyučující a studující naplňují strategický záměr MU 2021–2028 (specificky bod 3.5 – Posilovat sounáležitost studentů, zaměstnanců a absolventů s univerzitou a utvářet univerzitní komunitu sdílející společné hodnoty jako základní předpoklad pro naplňování všech univerzitních rolí a bod 4.2 – Vytvářet motivační prostředí oceňováním mimořádně kvalitních a výjimečných pracovních výsledků, poskytováním rovných příležitostí a podmínek pro individuální rozvoj a kariérní růst zaměstnanců i podporou slaďování pracovního a osobního života). Navazují také na aktivity HR AWARD.

Kromě výsledků výzkumu, s nimiž MU může dále pracovat, poskytne účast na projektu také příležitosti publikovat výzkumné studie v mezinárodním týmu a rozšiřovat síť kontaktů a spolupráci se zahraničními partnery.

V projektu je Masarykova univerzita lídrem v přípravě studií mapujících dopady realizovaných iniciativ.

Výstupy projektu

Návrh a realizace výzkumu v oblasti wellbeing studentů a vyučujících, pocitu sounáležitosti a inkluzivity

  • V první fázi projektu proběhl výzkum mapující situaci v oblasti wellbeingu a inkluze na pěti zapojených univerzitách (Slovensko – Univerzita Komenského v Bratislavě, UNIBA, Velká Británie – Nottingham Trent University, Portugalsko – Universidade da Madeira, Rakousko – Central European University a Česká republika – Masarykova univerzita). V případě MU výzkum proběhl na Pedagogické fakultě. Na základě získaných dat byl vytvořen akční plán pro zlepšení podmínek v těchto oblastech.
  • Sběr dat proběhl na Pedagogické fakultě MU v období listopad a prosinec 2022. Aktuálně vzniká srovnávací studie a bude publikována v zahraničním odborném časopise.
  • Návrh a realizace studie důvěry na partnerských univerzitách. Aktuálně vzniká srovnávací studie a bude publikována v zahraničním odborném časopise.

Související studie 
Zpráva mapující aktivity na podporu wellbeingu a inkluzivity na partnerských univerzitách
Komunikace podporující wellbeing a inkluzivitu v univerzitním prostředí

Publikační výstupy a popularizační texty související s projektem

2024
Connecting students (and faculty) and fostering a sense of (e-)belonging
TULIS-OSWALD Maria VIDLÁKOVÁ Jitka SIWEK-MARCON Petra
Uspořádání workshopu pro univerzitu v Salzburgu

Mezinárodní networking pro wellbeing
VIDLÁKOVÁ Jitka
Popularizační text web CERPEK

Belong project – supporting belonging, inclusion & well-being
VIDLÁKOVÁ Jitka
Prezentace na Erasmus+ Staff Week

2023
Kultivace wellbeingu, inkluzivity a sounáležitosti ve vysokoškolské přípravě budoucích pedagogů
KOŠATKOVÁ Markéta KUROWSKI Martina VAŘEJKOVÁ Zuzana
Prezentace na konferenci

Examples of good practice in the field of wellbeing at Masaryk University
KUROWSKI Martina KOŠATKOVÁ Markéta
Prezentace na konferenci

Wellbeing, inkluzivita a pocit sounáležitosti na PdF MU
VAŘEJKOVÁ Zuzana
Prezentace na konferenci

Wellbeing, inkluzivita a pocit sounáležitosti ve vysokoškolském prostředí
VAŘEJKOVÁ Zuzana KUROWSKI Martina KOŠATKOVÁ Markéta
Prezentace na konferenci

Inkluzivita ve výuce podněcuje kritické myšlení studujících
VIDLÁKOVÁ Jitka
Popularizační text Magazín M

Na duševní pohodě lidí na univerzitě záleží!
VIDLÁKOVÁ Jitka
Popularizační text Newsletter CERPEK

WellTogether: Belonging and Inclusion Conference
VIDLÁKOVÁ Jitka KUROWSKI Martina KOŠATKOVÁ Markéta VAŘEJKOVÁ Zuzana
Uspořádání konference

Vytvoření učebního plánu a realizace vzdělávacího programu pro vyučující zaměřeného na podporu wellbeing studentů a vyučujících, pocitu sounáležitosti a inkluzivity

  • Designování vzdělávacího programu proběhlo na podzim 2022. Následovalo vyhlášení výběrového řízení do programu na partnerských univerzitách. Vzdělávací program Inclusive Teaching. A Professional Development Course je realizován v podzimním semestru 2023 a jarním semestru 2024.
  • Příspěvek v Magazínu MUNI o vzdělávacím programu 
  • Vytvoření otevřeného webového portálu o inkluzivní výuce

Příprava a realizace multiplikačních eventů k tématům projektu

Vytvoření a realizace dvou kurzů profesionální komunikace se zaměstnavateli pro studující MUNI a UNIBA

Workshopy realizované za finanční podpory projektu
Psychohygiena pro vyučující: Klíč k duševní pohodě
Psychohygiena pro vyučující: Klíč k duševní pohodě
Psychohygiena pro vyučující: Klíč k duševní pohodě

CRP 2023

Centralizované rozvojové programy (CRP) – 2023

Standardy kvality výuky na českých vysokých školách

Základní informace o projektu

Období řešení:

01/2023–12/2023

Řešitel projektu:

Odbor pro kvalitu RMU

Role CERPEK:

spoluřešitel projektu při naplnění Klíčové aktivity č. 1 – Návrh kompetenčního rámce vysokoškolských vyučujících definující jejich pedagogické kompetence, 2 – Návrh sady indikátorů kvality výuky na VŠ a 7 – workshopy a společná setkání

Partneři projektu:

22 VVŠ (AMU, AVU, ČZU, JAMU, JU, MU, MENDELU, OSU, SLU, TUL, UHK, UK, UPOL, UPCE, UTB, VETUNI, VŠB-TUO, VŠE, VŠCHT, VŠTE, UMPRUM, ZČU), Národní akreditační úřad

Koordinátorka aktivit projektu na CERPEK:

Stručně o projektu

Smyslem tohoto projektu je analyzovat stávající praxi zapojených vysokých škol v oblasti stanovených standardů kvality výuky a metod hodnocení kvality výuky. V závislosti na tom vznikne přehled standardů, jež definují kvalitní výuku. Ten bude využitelný pro každodenní praxi vysokoškolských vyučujících a dopomůže jim nejen ke zvýšení motivace pro výuku, ale také jim napomůže v rozvoji jejich sebepojetí v roli vyučujících.

Cíle projektu

Analyzovat stávající praxi na zapojených VŠ v oblasti standardů kvality výuky a metod hodnocení kvality výuky.

Aktivity projektu

  • Návrh kompetenčního rámce vysokoškolských vyučujících.
  • Návrh sady indikátorů kvality výuky na VŠ.
  • Přehled využívaných metod hodnocení kvality výuky + evaluačních nástrojů na zapojených VŠ s důrazem na jejich výhody a nevýhody.
  • Sdílení zkušeností a dobré praxe zapojených VŠ v oblasti hospitace akademických pracovníků při realizaci výuky.
  • Desatero kvalitní a smysluplné hospitace akademických pracovníků.
  • Workshopy a společná setkání projektového týmu.

Přínos aktivit projektu pro MU

Projekt cílí primárně na akademické pracovníky, respektive vyučující českých vysokých škol. Jeho výstupy by měly nejen analyzovat dosavadní praxi v oblasti kvality výuky, ale především poskytnout její jednotné indikátory, které lze dále využívat i v oblasti kariérního růstu a posílení pedagogických kompetencí akademiků, hodnocení zaměstnanců a inovaci studentských anket ke spokojenosti s výukou.
Využitelnost výstupů projektu tak bude dalece přesahovat dopad na zapojené vysoké školy. Předpokládáme vytvoření obecných standardů hodnocení kvality výuky na vysokých školách, které mohou být využitelné nejen na úrovni vedoucích pracovníků, ale zejména řadových vysokoškolských vyučujících.

Výstupy projektu

Projekt je v realizační fázi.

ZIP MUNI

Zkvalitnění a Inovace Přípravy budoucích učitelů na MUNI

Základní informace o projektu

Období řešení:

01/2020–06/2023

Řešitel projektu:

Masarykova univerzita

Role CERPEK:

spoluřešitel projektu při naplnění Klíčové aktivity č. 4 – Rozvoj kompetencí vysokoškolských pedagogů připravujících budoucí učitele

Řešitel projektu na CERPEK:

Koordinátorka aktivit projektu na CERPEK:

Bez popisku

Vytvořeno v rámci Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_068/0016170 Zkvalitnění a Inovace Přípravy budoucích učitelů na MUNI (ZIP MUNI).

O projektu ZIP MUNI

Stručně o projektu

Projekt Masarykovy univerzity (MU) reaguje na vybrané priority Strategie vzdělávací politiky ČR a zaměřuje se zejména na zvýšení kvality reflektované pedagogické praxe studentů – budoucích učitelů na MU.

Cíle projektu

  1. rozvíjet kompetence vysokoškolských pedagogů připravujících studenty – budoucí učitele,
  2. inovovat systém pedagogické praxe,
  3. rozvíjet kompetence studentů,
  4. vyvinout evaluační nástroje na hodnocení praxe,
  5. vytvořit síť spolupracujících škol.

Aktivity projektu

Klíčová aktivita č. 1 – Řízení projektu
Klíčová aktivita č. 2 – Zkvalitnění systému a inovace praxí na MU
Klíčová aktivita č. 3 – Rozvoj kompetencí studentů-budoucích učitelů
Klíčová aktivita č. 4 – Rozvoj kompetencí vysokoškolských pedagogů připravujících budoucí učitele
Klíčová aktivita č. 5 – Evaluační a autoevaluační strategie v práci budoucího učitele
Klíčová aktivita č. 6 – Podpora síťování a kooperace se spolupracujícími SŠ a ZŠ
Klíčová aktivita č. 7 – Zahraniční mobility

Přínos aktivit projektu pro MU

Projekt je součástí úsilí MU o zvýšení kvality učitelských programů. V souvislosti s procesem vnitřní akreditace byly Radou pro vnitřní hodnocení MU identifikovány nedostatky v pedagogické praxi studentů (počet a kvalita hodin praxe, jejich reflexe, kvalita spolupráce se základními a středními školami, na kterých praxe probíhají) a dále v metodické průpravě vyučujících (sledování nových didaktických metod a zkušeností s nimi, zapojení moderních technologií do výuky, soft-skills atd.).

V nově akreditovaných učitelských programech byl odstraněn problém nízkého počtu hodin pedagogické praxe značným navýšením jejich časové dotace, nicméně zatím nebyly zapracovány kroky směřující ke zvýšení kvality praxí. Oproti dřívějšímu stavu, kdy se zakázka na pedagogické praxe řešila na začátku a na konci praxe, nastavujeme nově několik průběžných setkání mezi třemi subjekty (studentem, VŠ pedagogem a provázejícím učitelem), které povedou jednak k průběžné reflexi dosavadní praxe s ohledem na očekávané a neočekávané důsledky a jednak k nastavení dalšího průběhu praxe s ohledem na dosavadní pokroky studenta při výuce a zvládání kázně žáků.

Výstupy projektu

CERPEK se na realizaci projektu podílel zjištěním a realizací workshopů na uvedená témata:

  • 1. popisná zpětná vazba při práci se studenty ve výuce (4 kurzy)
    a. popisná zpětná vazba zaměřená na proces a produkt práce studentů (jak a proč ve výuce pracovat s popisnou zpětnou vazbou a jak zohledňovat to, čeho se poskytování zpětné vazby týká)
    b. možnosti sběru podkladů pro poskytování popisné zpětné vazby (jakým způsobem lze sbírat podklady pro poskytování popisné zpětné vazby a jak s těmito podklady dále efektivně pracovat)
    c. vedení formativního rozhovoru na základě popisné zpětné vazby (jak přemostit nehodnoticí (popisnou) zpětnou vazbu a hodnoticí (formativní) způsoby práce se studenty)
    d. přijímání popisné zpětné vazby a reakce na ni (jak vyslechnout popisnou zpětnou vazbu, jak na ni reagovat a jak toto naučit naše studenty, jaké reakce studentů na popisnou zpětnou vazbu můžeme očekávat a jak na ně můžeme navázat)
  • 2. práce s vulnerabilními skupinami studentů ve výuce (4 kurzy)
    a. genderově citlivé vzdělávání (jak naučit studenty-budoucí učitele pracovat ve výuce s genderovými stereotypy a rovností ve vzdělávání mezi studenty a studentkami);
    b. výuka zohledňující specifické vzdělávací potřeby studentů (jak naučit studenty-budoucí učitele ve výuce pracovat se studenty, kteří mají např. specifické poruchy učení, zdravotní znevýhodnění, atp.);
    c. výuka studentů-cizinců a její specifika (jak naučit studenty-budoucí učitele ve výuce pracovat se studenty, jejichž rodný jazyk, kultura a zvyklosti jsou odlišné od kultury univerzity, kterou navštěvují);
    d. výuka zohledňující věkovou rozdílnost studentů (jak naučit studenty-budoucí učitele pracovat se skupinou studentů různého věku, například v rámci výuky v kombinované formě studia, kde se setkáváme s věkovou diskrepancí studentů, jak nepodlehnout ageismu)
  • 3. podpora při plánování a reflektování výuky (2 kurzy)
    a. videoreflexe jako nástroj rozvoje pedagogických kompetencí (jakým způsobem se lze vzdělávat pomocí videonahrávky vlastní výuky, které oblasti sledovat, jaké cíle si klást)
    b. akční výzkum jako nástroj rozvoje pedagogických kompetencí (jakým způsobem můžeme získávat data o vlastní výuce, jakým způsobem je vyhodnocovat a využít pro vlastní rozvoj)

MUNI 4.0

Základní informace o projektu

Období řešení:

04/2017–09/2022

Řešitel projektu:

Masarykova univerzita

Role CERPEK:

spoluřešitel projektu při naplnění Klíčové aktivity 02.2 Rozvoj vysokých škol a lidských zdrojů pro výzkum a vývoj

Řešitel projektu na CERPEK:

Koordinátorka aktivit projektu:

Bez popisku

Vytvořeno v rámci Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002418 Masarykova univerzita 4.0.

O projektu MUNI 4.0

Stručně o projektu

Projekt podporuje zvýšení kvality vzdělávání na Masarykově univerzitě s ohledem na trendy trhu práce, pokročilé technologie, nároky heterogenní studentské obce a potřeby společnosti. 

Cíle projektu

Zlepšování kvality a účinnosti a přístupu k terciárnímu a rovnocennému vzdělávání, zejména v případě znevýhodněných skupin, aby se zvýšila účast a úrovně dosaženého vzdělání.

Investice do vzdělávání, dovedností a celoživotního učení.

Aktivity projektu

Řízení projektu (KA 1)
Relevance studijní nabídky pro trh práce (KA 2)
Zajišťování a hodnocení kvality (KA 3)
Mezinárodní spolupráce (KA 4)
Rovné příležitosti pro studium a uplatnitelnost (KA 5)
Kompetence lidských zdrojů (KA 6)

Přínos aktivit projektu pro MU

Projekt rozvíjí strategické oblasti a důrazem na výraznou kvalitativní změnu přibližuje univerzitu standardům v EU. Cílem je dosažení relevance studijní nabídky, rozvoj hodnocení kvality programů, vyšší kompetence lidských zdrojů a rozvoj příležitostí ke studiu.

Výstupy projektu

V rámci projektu MUNI 4.0 vzniklo v roce 2017 Centrum rozvoje pedagogických kompetencí (CERPEK), jehož úkolem bylo rozvíjet pedagogické kompetence zaměstnanců univerzity. Cílem vzdělávacích aktivit realizovaných v rámci projektu bylo, aby vyučující na Masarykově univerzitě uměli kvalitně vyučovat s vysokým dopadem na studijní úspěšnost. Více o aktivitách projektu se můžete dočíst na stránce O Centru.

Přehled výstupů za celou Masarykovu univerzitu byl publikován ZDE.

IMPACT

Improving Academic Teaching and Internationalisation through Enhanced Competences of University Teachers

Základní informace o projektu

Období řešení:

09/2019–08/2022

Řešitel projektu:

Univerzita Komenského v Bratislave

Role CERPEK:

partner projektu, řešitel na MU

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Partneři projektu:  
Central European University (CEU), Nottingham Trent University (NTU), European Consortium for Political Research (ECPR), Delft University of Technology

Řešitel projektu na MU:

Koordinátorka aktivit projektu:

Bez popisku
Logolink_Erasmus+

Vytvořeno díky podpoře programu Erasmus+ Strategické partnerství
Projekt Improving Academic Teaching and Internationalisation through Enhanced Competences of University Teachers (IMPACT 2019-1-SK01-KA203-060671).

O projektu IMPACT

Stručně o projektu

Cílem projektu IMPACT bylo zlepšit internacionalizaci na univerzitách v Evropě prostřednictvím zlepšení výukových dovedností učitelů.

Cíle projektu

  1. vytvoření a realizace vzdělávacího programu pro vyučující partnerských univerzit, který je připraví na výuku zahraničních studentů a smíšených skupin s domácími a zahraničními studenty
  2. vytvoření a realizace vzdělávacího programu pro vyučující partnerských univerzit, který je připraví na akademické psaní publikování v angličtině
  3. studie mapující přínosy obou vzdělávacích programů
  4. vytvoření volně přístupného portálu o internacionalizaci ve vysokoškolském vzdělávání
  5. vytvoření plánu, který má partnerským institucím projektu pomoci zlepšit internacionalizaci a podpořit kvalitu výuky

Aktivity projektu

Tvorba a realizace vzdělávacích programů pro vyučující partnerských univerzit
Vytvoření otevřeného portálu pro VŠ vyučující s příklady dobré praxe internacionalizace VŠ výuky
Výzkumné studie mapující realizované aktivity
Multiplikační eventy v rámci projektu

Přínos aktivit projektu pro MU

Projekt rozvíjí strategické oblasti a důrazem na výraznou kvalitativní změnu přibližuje univerzitu standardům v EU v oblasti internacionalizace výuky.

Výstupy projektu

V prvním roce projektu IMPACT jsme vytvořili kurikulum dvou vzdělávacích programů

  1. Effective Teaching for Internationalisation: A Professional Development Course 
  2. Academic Writing for Publication 2020, Academic Writing for Publication 2021

Všechny kurzy byly nabízeny v akademickém roce 2020/2021 vyučujícím Univerzity Komenského v Bratislavě a Masarykovy univerzity.

V létě 2020 byl kurz Effective Teaching for Internationalisation: A Professional Development Course mezinárodně akreditován britskou asociací Staff and Educational Development Association. Kurz byl plně akreditován a akreditaci získala také Univerzita Komenského. Doktorandi zapsaní do kurzu obdrželi 6 ECTS za každý úspěšně absolvovaný semestr kurzu.

Základní principy, kterými jsme se při koncipování tohoto kurzu řídili, jsou popsány v článku Supporting academics who teach international students, publikovaném v časopise ETH Learning and Teaching Journal 2(2), 2020, s. 217220.

V zimním semestru 2020/21 zahájilo kurz celkem 33 vyučujícíh z Univerzity Komenského (FiF UK, PraFUK, LF UK, FSEV UK) a Masarykovy univerzity. V letním semestru v kurzu pokračovalo 29 učitelů, kteří připravili sylaby a plány výuky internacionalizovaných předmětů na bakalářském a magisterském stupni studia a výzkumné plány pro hodnocení výsledků své výuky. Tyto kurzy vyučovali v akademickém roce 2021/22. Dopady internacionalizovaných kurzů na domácí a zahraniční studenty byly prezentovány na European Teaching and Learning Conference ve dnech 16.17. června 2022.

Příklady dobré praxe internacionalizace ve vysokoškolském vzdělávání jsou sdíleny na novém otevřeném portálu Internationalising teaching in higher education. Supporting Peer learning.

Výsledky projektu IMPACT byly představeny v šesti hlavních multiplikačních eventech:

  1. Kulatý stůl Educating for a change. How can internationalised education contribute toward a more just world? v průběhu výroční konference European Consortium for Political Research, 31. 8. 2021
  2. Panel The phenomenon of internationalisation v průběhu konference ICOLLE, Brno, 8. 9. 2021
  3. Workshop Internationalisation and student-centred learning, Budapešť, 2324. 9. 2021 Prezentace
  4. Spuštění otevřeného portálu Internationalising teaching in higher education. Supporting Peer learning, Delft University of Technology, Delft, 18. 5. 2022
  5. Panel Trust, culture, and context in significant conversations v průběhu konference ICED 2022, Aarhus, Denmark, 3. 6. 2022
  6. European Teaching and Learning Conference (EuroTLC), Bratislava, 1617. 6. 2022 s online workshopy 15. 6. Keynote přednáška ke dostupná ZDE

RVV

Rozvoj vysokoškolské pedagogiky (RVV); Rozvíjení kompetencí akademických pracovníků MU

Základní informace o projektech

Období řešení:

01/2020–12/2022

Řešitel projektu:

Centrum rozvoje kompetencí (CERPEK), Masarykova univerzita

Role CERPEK:

řešitel projektu

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Řešitel projektu na CERPEK:

Koordinátorka aktivit projektu:

Bez popisku

Vytvořeno díky podpoře programu Rozvoj vysokoškolské pedagogiky (RVV) (ROZV/21/2020) a Rozvíjení kompetencí akademických pracovníků MU (ROZV/1B/2021).​

O projektu RVV

Stručně o projektech

Účelem projektů je poskytovat akademikům a doktorandům MU vzdělávaní v oblasti vysokoškolské pedagogiky a didaktiky prostřednictvím různých typů vzdělávacích aktivit.

Cíle projektů

Zvyšování kvality výuky na Masarykově univerzitě prostřednictvím vytvoření vzdělávacích nabídek pro vyučující MU, jejich realizace a evaluace. 

Aktivity projektů

V rámci projektu byly pro vyučující MU organizovány a realizovány tematické workshopy zaměřené na rozvoj jejich pedagogických kompetencí.
Vytvoření mentorského programu pro vyučující MU.

Přínos aktivit projektů pro MU

Účelem projektu je poskytovat akademikům a doktorandům MU vzdělávaní v oblasti vysokoškolské pedagogiky a didaktiky prostřednictvím různých typů vzdělávacích aktivit. Tento účel vyplývá z DZ MU 2016-2020: Strategická priorita 9: Personální řízení a profesní rozvoj zaměstnanců: „…rozvoj činnosti celouniverzitního pracoviště podporujícího rozvoj pedagogických a dalších kompetencí akademických pracovníků i studentů doktorského studia….“

Výstupy projektů

Plánování, organizace a realizace workshopů:

  • Hlasová výchova a péče o hlas učitele
  • Efektivní konzultování závěrečných prací a seminárních projektů
  • Digitální studentská portfolia ve studiu a ve výuce
  • Jak pečovat o svoji pracovní schopnost a spokojenost v kariérním rozvoji
  • Práce s výukovými cíli jako cesta k lepší výuce
  • Výuka studentů s psychickými obtížemi
  • Výuka velkých skupin. Tipy pro plánování, volbu metod a hodnocení.
  • Jak pečovat o svoji pracovní schopnost a spokojenost v kariérním rozvoji
  • Dobrý konec hodiny aneb Jak reflektovat se studenty
  • Duševní hygiena učitele aneb Jak se nezbláznit v dalším online semestru
  • Journaling – deníkové psaní jako metoda pro výuku i profesní rozvoj
  • Jak na studijní neúspěšnost?
  • Jak a kdy navazovat vztahy se studenty
  • Jak na výuku kombinovaných studentů
  • ... (a další)

Série workshopů k on-line výuce v době pandemie COVID-19

  • Stavíme pevný základ úspěšné on-line výuky z pohodlí domova
  • Realizujeme efektivní a interaktivní online výukové hodiny
  • Připravujeme poutavé učební materiály a smysluplné úkoly pro studenty
  • Objevujeme inovativní způsoby hodnocení a sledování pokroku studentů
  • Motivace studujících v online výuce
  • Vytváříme kvalitní a funkční online testy
  • Jak zařídit, aby studenti přemýšleli (i v on-line výuce)

Nabídka mentoringu pro vyučující MU

EDUC

European Digital UniverCity

Základní informace o projektu

Období řešení:

0/2019–12/2022

Řešitel projektu:

Masarykova univerzita

Role CERPEK:

participace na řešení dílčích aktivit projektu

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Řešitel projektu na CERPEK:

Bez popisku
Logolink_Erasmus+

Vytvořeno díky podpoře programu EDUC (612442-EPP-1-2019-1-DE-EPPKA2-EUR-UNIV).

O projektu EDUC

Stručně o projektu

Osm partnerů EDUC vytváří skutečně integrovanou evropskou univerzitu se studenty, výzkumnými pracovníky a administrativními pracovníky, kteří se učí, předávají a pracují na univerzitách lišících se velikostí, věkem, mateřskými jazyky a zaměřením.

Cíle projektu

S využitím moderních digitálních nástrojů a osobní spolupráce vytváříme silný trojúhelník sdílených znalostí a akademických hodnot mezi západní, střední, severní a jižní Evropou a rozvíjíme pevné vazby mezi místními prostředími, abychom mohli řešit globální výzvy 21. století.

Aktivity projektu

EDUC nabízí širokou škálu příležitostí pro všechny zúčastněné univerzity, firemní, obchodní a výzkumné partnery, místní komunity, absolventy, celoživotní studenty a mnoho dalších. Podrobněji o aktivitách se můžete dočíst na stránkách projektu

Přínos aktivit projektu pro MU

  • Spolupráce na inovacích a výměny osvědčených postupů.
  • Strategická partnerství v oblasti vzdělávání, odborné přípravy a mládeže

Výstupy projektu

  • EDUC nabízí širokou škálu příležitostí pro všechny zúčastněné univerzity, firemní, obchodní a výzkumné partnery, místní komunity, absolventy, celoživotní studenty a mnoho dalších.
  • Intenzivní síť spolupráce mezi mezinárodními a studentskými odděleními, centry pro studenty se speciálními potřebami a samotnými studenty umožní studentům a zaměstnancům účastnit se nových programů mobility v digitálním i fyzickém světě.
  • EDUC zvyšuje virtuální mobilitu a rozvíjí scénáře virtuálních výměn. Vzájemným propojením digitálních vzdělávacích a výukových zdrojů získají studenti a učitelé přístup k mezioborovým seminářům a službám, které jsou k dispozici na všech partnerských univerzitách.
  • Aby mohla EDUC vystupovat na mezinárodní úrovni jednotným hlasem, rozvíjí společnou strategii internacionalizace v souladu s cíli udržitelného rozvoje (SDGs) a otevírá svou komunitu a nabídku světu.
  • EDUC rozvíjí společný výzkumný program s cílem posílit multidisciplinární přístup k řešení globálních výzev, urychlit přenos znalostí směrem ke společnosti a nabídnout výzkumným pracovníkům atraktivní kariérní cesty a možnosti odborné přípravy v souladu s procesem orientovaným na otevřenou vědu.

CRP 2021

Centralizované rozvojové programy (CRP) – 2021

Distanční vzdělávání jako nástroj rozvoje vysokých škol

Základní informace o projektu

Období řešení:

01/2021–12/2021

Řešitel projektu:

Masarykova univerzita

Role CERPEK:

Spolupráce na aktivitě: rozvoj vzdělávací činnosti vysokých škol zajišťované distančními metodami

Řešitel projektu na CERPEK:

Stručně o projektu

Projekt přispívá k systematickému profesionálnímu rozvoji distančního vzdělávání a blended learningu na vysokých školách v České republice, a to v úzké vzájemné spolupráci jednotlivých vysokých škol a se zapojením tuzemských i zahraničních expertů.

Cíle projektu

Přispět k systematickému profesionálnímu rozvoji distančního vzdělávání a blended learningu na vysokých školách v České republice a to v úzké vzájemné spolupráci jednotlivých vysokých škol a se zapojením tuzemských i zahraničních expertů.

Aktivity projektu

  1. Analýza (interní dokument vysoké školy zahrnující informace o technické infrastruktuře, lidských zdrojích a připravenosti vyučujících)
  2. Report (interní dokument vysoké školy zahrnující expertní doporučení pro rozvoj distančního vzdělávání a blended learningu)
  3. Koncepce rozvoje distančního vzdělávání a blended learningu zpracované pracovní skupinou (interní dokument vysoké školy)
  4. Soubor metodických materiálů pro podporu realizace distančního vzdělávání a blended learningu (1x společný sdílený soubor materiálů vzniklý v diskusi zapojených vysokých škol)
  5. Kulaté stoly zaměřené na sdílení zkušeností
  6. Kurz pro pracovníky vysokých škol zaměřený na základní témata související s rozvojem distančního vzdělávání a blended learningu
  7. Speciální odborná sekce "Rozvoj distančního vzdělávání a blended learningu ve střední Evropě" v rámci mezinárodní konference DisCo

Přínos aktivit projektu pro MU

Úzká vzájemná spolupráce vysokých škol byla v rámci tohoto projektu patrná především při přípravě a vyhodnocení analýzy zázemí pro realizaci distančního vzdělávání a e-learningu, kdy školy pracovaly dle jednotné struktury a dílčí výsledky na své vysoké škole měly možnost srovnat s výsledky na ostatních vysokých školách. Velmi významné byly také 4 kulaté stoly, během kterých došlo nejen ke sladění přístupů k řešení projektu a diskusi otázek týkajících se strategie vysokých škol a metodiky distančního vzdělávání, ale především ke sdílení příkladů dobré praxe a vzájemné inspiraci. Na kulatých stolech a při práci na jednotlivých výstupech projektu nechyběl pohled tuzemských i zahraničních expertů, kteří připomínkovali jednotlivé vytvořené materiály a také měli prostor pro své prezentace na kulatých stolech a na webináři zaměřeném na strategii vysokých škol. Diskuse s experty byla vedena rovněž na konferenci DisCo 2021. Cíl projektu byl splněn a projekt významně přispěl k tomu, aby rozvoj distančního vzdělávání v České republice byl v souladu s aktuálními trendy v Evropě a v celém světě.

Výstupy projektu

  1. MU přispěla svými odpověďmi do celkové analýzy realizované dotazováním všech partnerů projektu a poté sestavila dokument vlastní, kde jsou odpovědi MU sledovány z pohledu shody v odpovědích s ostatními vysokými školami a významných rozdílů. 
  2. Masarykova univerzita organizovala čtvrtý kulatý stůl dne 14. 12. 2021 a zajistila program. Dále se pracovníci MU aktivně zúčastnili všech realizovaných kulatých stolů organizovaných ZČU, UK, a UPOL.
  3. Masarykova univerzita připravovala MOOC kurz pro pracovníky vysokých škol zaměřený na základní témata související s rozvojem distančního vzdělávání a blended learningu s názvem Moderní distanční výuka na vysoké škole, včetně osnovy a veškerých materiálů. S pomoci ZČU kurz je umístěn na platformu EDUSKOP. 

Na začátek

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info