Zajímá vás, kam směřujeme?
Podívejte se na naši vizi
Rozvíjíme kompetence vyučujících Masarykovy univerzity
Masarykova univerzita dlouhodobě podporuje rozvoj kompetencí zaměstnanců a zaměstnankyň. CERPEK – Centrum rozvoje pedagogických kompetencí se svojí činností a nabídkou vzdělávání podílí na naplňování tohoto cíle.
Posláním CERPEK je rozvíjet kompetence vyučujících tak, aby dokázali realizovat svůj potenciál, pracovat produktivně a užitečně, a tím přispívali k rozvoji kvality výuky na Masarykově univerzitě.
Zaměřujeme se na rozvoj pedagogických kompetencí, kde usilujeme o to, aby všichni vyučující na Masarykově univerzitě vyučovali kvalitně s vysokým dopadem na studijní úspěšnost, a aby jejich výuka měla pozitivní vliv na wellbeinig studujících i jich samotných.
Naše poslání vychází ze strategických záměrů univerzity, k jejichž naplňování naše aktivity přispívají.
od roku 2025
V roce 2025 vedení univerzity rozhodlo, že činnost CERPEK bude nadále zaměřena pouze na rozvoj pedagogických kompetencí a centrum se vrátí ke svému původnímu názvu Centrum rozvoje pedagogických kompetencí. Oblast osobnostních kompetencí a kompetencí k vedení lidí přešla společně s lidmi, kteří se o ně starají, pod Odbor pro personální řízení RMU.
O roku 2024 pokračujeme v řešení projektu KompassMUNI v rámci kterého vytváříme systém rozvoje a vzdělávání vyučujících MU v oblasti pedagogických kompetencí.
V rámci tohoto projektu vznikla také Komunita aktivních vyučujících MU.
Přehled hlavních aktivit:
vzdělávací programy
workshopy
mentoring
podpora a rozvoj Komunity aktivních vyučujících MU
konference
publikační činnost
půjčovna didaktických pomůcek
konzultační, poradenská a metodická činnost
2022–2025
V roce 2022 Centrum rozšířilo okruh kompetencí, které svými aktivitami rozvíjí. Původní oblast pedagogických kompetencí doplnily kompetence k vedení lidí a osobnostní kompetence. Tato změna se projevila i v současném názvu centra – Centrum rozvoje kompetencí. Naši značku – CERPEK, jsme si ponechali.
V letech 2022–2025 jsme byli partnerem mezinárodního projektu BELONG, který se zaměřoval na témata wellbeing, sounáležitost a inkluzivita vyučujících a studujících MU.
Nabídka CERPEK v tomto období obsahovala široké možností rozvoje a vzdělávání zaměstnanců MU, které jsme neustále inovovali dle požadavků a potřeb MU, dle aktuálních trendů v oblasti vysokého školství a také na základě a výsledků výzkumů v této oblasti.
Přehled hlavních aktivit:
vzdělávací programy
workshopy
mentoring
CERPEK caffe s vyučujícími
konference
publikační činnost
půjčovna didaktických pomůcek
konzultační, poradenská a metodická činnost
2018–2021
Díky podpoře z českých i zahraničních projektů se CERPEK od svého vzniku perspektivně rozvíjel, realizoval nové aktivity a rozšiřoval svoji nabídku. Do naší nabídky přibyly především workshopy a vzdělávací program rozvoje pedagogických kompetencí pro doktorandy. Stali jsme se také partnerem mezinárodního projektu IMPACT, v rámci kterého jsme realizovali vzdělávací aktivity a výzkum v oblasti internacionalizace výuky.
V roce 2020 pro nás byly výzvou změny ve vzdělávání ovlivněné pandemií COVID-19. Naše vzdělávací nabídky jsme s úspěchy zvládli realizovat v období pandemie i on-line.
Od roku 2021 realizujeme vzdělávací program Dílna rozvoje pedagogických kompetencí, který představuje klíčovou vzdělávací aktivitu v oblasti rozvoje pedagogických kompetencí.
Přehled hlavních aktivit:
3 vzdělávací programy
workshopy
mentoring
konference
publikační činnost
půjčovna didaktických pomůcek
konzultační, poradenská a metodická činnost
2017
Centrum vzniklo v roce 2017 pod názvem Centrum rozvoje pedagogických kompetencí (CERPEK) jako součást projektu MUNI 4.0. Vznik tohoto pracoviště byl v českém univerzitním prostředí první vlaštovkou směřující k systematickému zvyšování úrovně pedagogických kompetencí zejména začínajících vysokoškolských vyučujících.
Přípravné práce, které umožnily vznik CERPEK započaly ale už mnohem dříve a jsou spojeny s aktivitami Ústavu pedagogických věd FF MU. Ten od od roku 2015 připravoval koncepci CERPEK, definoval klíčové kompetence pro výuku na Masarykově univerzitě, navrhoval podobu centra, systém vzdělávání aj. Inspiraci tvůrcům poskytly existující systémy vzdělávání v oblasti vysokoškolské pedagogiky na českých i zahraničních univerzitách. Realizovány byly i studie, které ukázaly na potřebnost cíleného rozvoje pedagogických kompetencí vyučujících MU. Výsledky studií si může přečíst v těchto odborných článcích.
Šeďová, K., Švaříček, R., Sedláčková, J., Čejková, I., Šmardová, A., Novotný, P., Zounek, J. (2016). Pojetí výuky a profesní identita začínajících vysokoškolských učitelů. Studia paedagogica, 21(1), 9–34.
Čejková, I. (2017). Vysokoškolský učitel bez učitelského vzdělání: Problém, nebo výzva? Pedagogická orientace, 27(1), 160–180.
Naše první aktivity:
1 vzdělávací program
konference CERPEK