Mentoring
Učíte už dlouho a potřebovali byste nějaké oživení výuky či své motivace? Nebo naopak s učením začínáte a nevíte si rady s nějakou situací? Rádi byste věděli, jestli učíte dobře a co byste mohli případně dělat jinak? Nedaří se vám uspokojivě řešit nějaký výukový problém? Pak je tu pro vás nabídka mentoringu.
Mentoring představuje velmi efektivní individuální podporu profesního pedagogického i osobnostního rozvoje. Staví na kolegiálním vztahu mezi mentee (podporovaným) a mentorem či mentorkou a je založený na dobrovolnosti, důvěře a respektu. Mentee přichází se zakázkou, tedy otázkou či situací, které by se chtěl věnovat, kterou by chtěl řešit. Společně s mentorem či mentorkou pak společně hledají různé náhledy, přístupy či varianty řešení. Mentoři využívají svou odbornost a profesní zkušenost, ale neradí ani nesoudí, vytvářejí podmínky a poskyují podněty k tomu, aby si mentee dokázali poradit sami.
Jak probíhá mentoring?
Na prvním setkání si s vámi mentor či mentorka ujasní vzájemná očekávání a domluvíte se na zakázce: co potřebujete řešit, co byste chtěli změnit a v jakém časovém horizontu. Poté se domluvíte na tom, jak budete spolupracovat a co budete podnikat – mentoři a mentorky mohou přijít do vaší výuky, můžete se dohodnout na videonahrávce výuky, společné debatě nad písemnou přípravou výuky apod.
Mentorská podpora trvá tak dlouho, dokud ji mentee považuje za přínosnou a smysluplnou, ideálně však po dobu jednoho semestru. Mentoring může probíhat v češtině či angličtině.
Jádrem zakázky se může stát i to, co není ve výuce vidět, pak je možné vynechat videonahrávky výuky či hospitace a soustředit se na práci s jiným materiálem, který nám poskytne potřebné důkazy o tom, jaká je situace – například písemná příprava výuky, studijní materiály, testy, on-line třída apod. Mentoring je velmi pružným nástrojem, který lze upravit dle vlastních potřeb za předpokladu, že budou dodrženy základní principy mentoringu, na což dohlédnou mentoři a mentorky.
Modelová podoba spolupráce týkající se realizace výuky
- první schůzka – vyjednání zakázky a dohoda o podobě spolupráce
- natočení současné podoby výuky, ve které je vidět základ zakázky, případně hospitace
- společná reflexe sledované výuky s ohledem na zakázku
- realizace alternativních postupů ve výuce
- pořízení nové videonahrávky výuky, případně druhá hospitace
- druhá společná reflexe sledované výuky
- případné další kroky dle dohody obou stran
- společné vyhodnocení naplnění zakázky
Co je to zakázka?
Zakázka je dohoda mezi mentee a mentorem či mentorkou, která obsahuje cíl spolupráce. Chceme-li se zlepšit v konkrétní dovednosti, je potřeba na ni vědomě zaměřit pozornost, k čemuž dopomáhá právě zakázka. Ta by měla být přínosná jak pro vyučující, tak i pro studující – měla by mít pozitivní dopad na výuku. Měla by také vycházet ze současné situace a zároveň popisovat žádoucí stav, včetně popisu toho, jak poznáme, že bylo dosaženo cíle.
Zakázky se mohou týkat takových oblastí jako je aktivizace studentů, efektivita přípravy, přístupnost a srozumitelnost výuky, řešení problematické situace se studenty či kolegy, motivace studentů, hodnocení, výuka studentů se specifickými potřebami či odlišným mateřským jazykem apod.
V průběhu spolupráce lze zakázku upravovat či doplňovat. Může se totiž stát, že se potýkáte s něčím, u čeho nevíte, čím je to způsobeno, případně objevíte jiné příčiny vaší situace, než o kterých jste původně uvažovali. V takovém případě je vhodné vrátit se k původní zakázce a po dohodě s mentorem či mentorkou ji revidovat.
Příklad první formulace zakázky
- zjistit, kde ztrácím čas a minimalizovat časové ztráty,
- plánovat výuku realisticky, zbavit se časového optimismu,
- naučit se adekvátně reagovat v situacích, kdy při výuce zjistím, že nestíhám,
- výuku prožívat v klidu
V případě zájmu o mentoring či dotazů k němu se můžete obrátit na dr. Janu Miller: