|
CERPEK
|
03/2025
6. 5. 2025, 13:49
|
Newsletter CERPEK Centrum rozvoje kompetencí
|
|
Vážené čtenářky, vážení čtenáři, milí příznivci rozvoje a vzdělávání,
jaro je v plném proudu a my v CERPEK jsme pro vás připravili pestrou nabídku vzdělávacích aktivit, které posílí vaše kompetence. V tomto newsletteru najdete pozvánky na nové i oblíbené workshopy zaměřené na rozvoj kompetencí vyučujících a podporu duševního zdraví.
Máme radost z toho, že naše rozvojové programy mají dopad daleko za hranicemi univerzity – dokonce až v Antarktidě! Jak konkrétně programy pomáhají při vědeckých expedicích, se dozvíte v rozhovoru s Pavlem Kaplerem, manažerem výzkumného programu CARP.
Na závěr pro vás máme užitečný tip, jak nezapomínat to, co byste si rádi uchovali v hlavě ze vzdělávacích akcí. Zapomínání je přirozený proces našeho mozku, na který lze ale vyzrát jednoduchým a účinným způsobem. Nevěříte? Přečtěte si o tom.
Přejeme vám inspirativní čtení a těšíme se na setkání s vámi na některé z našich akcí!
Tým CERPEK
|
|
|
|
|
Zajímá vás, jak si udržet duševní pohodu v průběhu akademického roku? Přijďte 22. května na workshop s docentkou psychologie Alenou Slezáčkovou, přední odbornicí na psychickou pohodu a pozitivní psychologii. Seznámíte se se zásadami psychohygieny přizpůsobenými univerzitnímu prostředí a vyzkoušíte si praktické techniky pro zvládání stresu, obnovu energie a posílení psychické odolnosti. Získáte nejen inspiraci, ale i povzbuzení k dlouhodobé duševní rovnováze ve své profesi.
|
|
|
Stop vyhoření: Udržujte si energii a radost z výuky
Akademické prostředí přináší specifické výzvy – tlak na výkon, administrativní zátěž, práce se studujícími… Jak v tom všem nevyhořet a najít rovnováhu? Přijďte na některý z workshopů vedených psycholožkou Alenou Slezáčkovou. Naučíte se rozpoznávat varovné signály vyhoření, posoudíte svou míru rizika a osvojíte si konkrétní strategie pro zvládání stresu a péči o mentální zdraví, abyste si mohli dlouhodobě udržet radost z akademické práce.
Workshop se uskuteční ve třech samostatných termínech:
|
|
|
Pouze pro Ph.D. studující
Chcete lépe zvládat konfliktní situace během doktorského studia i v každodenní komunikaci? Přijďte 2. června na interaktivní anglicky vedený workshop s lektorkou Evou Dvořákovou, která se více než deset let věnuje rozvoji komunikačních dovedností a mezilidským vztahům. Zaměříte se na to, jak rozpoznat příčiny konfliktů, jak efektivně reagovat a jak posilovat schopnost vést konstruktivní dialog. Čekají vás modelové situace, praktický trénink i bezpečný prostor pro sdílení zkušeností.
|
|
|
Jak rozpoznávat předsudky, pracovat s vlastní identitou a vytvářet otevřené prostředí pro studující? Přijďte 3. června na zcela nový workshop s lektorem Filipem Kňažkem, který se dlouhodobě věnuje tématům diverzity, empatie a interkulturního vzdělávání i v mezinárodním prostředí. Společně se zaměříte na to, jak lidská rozmanitost ovlivňuje skupinovou dynamiku a výuku, jak lépe vnímat jedinečnost – svou i druhých – a jak posilovat respektující a inkluzivní prostředí (nejen) ve výuce.
|
|
|
|
Přijďte 9. června na workshop pod taktovkou Miroslavy Dvořákové, specialistky na didaktiku v terciárním vzdělávání. Lektorka má za sebou dvacetiletou praxi odborné asistentky na několika univerzitách v České republice. Na workshopu se zaměří na to, jak promyšleně připravovat výuku předmětu od širších souvislostí, jako je návaznost na profil absolventa, až po strukturu konkrétních výukových jednotek.
|
|
|
Workshopy našeho interního lektora Filipa Gábora vždy obsahují praktické aktivity a dávají prostor na reflektivní sdílení všech přítomných. Na workshopu 10. června se bude věnovat propojenosti vzdělávacích cílů, výukových aktivit a hodnocení. Během setkání budete mít možnost zamyslet se nad vlastními předměty a vyladit soulad mezi stanovenými cíli, obsahem lekcí a způsoby hodnocení studijního pokroku studujících. Filip vás provede také konstruktivistickými přístupy ve vzdělávání a learning designu.
|
|
|
Již počtvrté tento semestr u nás přivítáme lektorku Evu Matějkovou z projektu Tři učitelky. Absolventi a absolventky stabilně hodnotí její workshopy velmi pozitivně. Oceňují zejména srozumitelné podání, množství praktických tipů do výuky a atmosféru vzájemného respektu. 18. června budete mít příležitost zjistit, jak promyšleně vybírat klíčové informace pro vaši výuku, prezentovat je a připravovat studijní materiály tak, aby studující nezahltily, ale naopak podpořily jejich porozumění a motivaci k učení.
|
|
|
|
Rozvojové programy CERPEK pomáhají až v Antarktidě
Zaměstnanec Přírodovědecké fakulty MU Pavel Kapler pracuje jako manažer logistických operací výzkumného programu CARP (Czech Antarctic Research Programme). V rozhovoru s Eliškou Sobotkovou, specialistkou pro rozvoj a vzdělávání na PřF MU, se podělil o své zkušenosti z rozvojových programů Talent a Manažer.
„Mým hlavním motivem bylo navázání nových kontaktů a posílení mezifakultní spolupráce seznámením se s kolegy na zajímavých/klíčových pozicích MU, a hned na druhém místě další rozvoj mých manažerských dovedností.”
„Některé techniky jsme úspěšně integrovali do našich standardních postupů i povinného předexpedičního školení pro účastníky antarktických výprav, takže možná i díky tomu a dobré přípravě nás žádná krize letos nepotkala,” říká Pavel Kapler.
Přečtěte si v článku více o tom, jak rozvojové programy CERPEK přispívají k efektivnímu řízení expedic a rozvoji manažerských dovedností zaměstnanců napříč celou Masarykovou univerzitou.
|
|
|
|
|
Znáte to: odejdete ze vzdělávací akce plní nápadů, inspirace a odhodlání něco změnit. Jenže pak přijde každodenní lavina mailů, schůzek a operativy – a většina nadšení a poznatků se během pár dní vytratí. Dobrá zpráva je, že tomu lze snadno zabránit. Jak na to? Stačí si osvojit tři jednoduché návyky, které vám zaberou jen pár minut, ale dopad na to, kolik si toho nejen z akcí CERPEK skutečně odnesete a využijete v praxi, je obrovský. Přečtěte si o nich v článku našeho kolegy Iva Rozmahela a získejte tak další tipy pro své učení.
|
|
|
Simulační hry ve výuce
Přijďte na workshop, který organizujeme ve spolupráci s Katedrou sociální pedagogiky PdF MU, pod vedením zkušených lektorů projektu Hrej Si Pedagogu – Herní simulace ve výuce pedagogů. Lektorující se dlouhodobě zabývají inovativními přístupy k výuce prostřednictvím herních simulací. Na workshopu 17. června vám ukážou, jak efektivně začlenit herní simulace do výuky náročných konceptů, které jsou často slovy těžko vysvětlitelné. Během tříhodinového setkání vám představí principy tří simulačních her, abyste pochopili podstatu simulace. Následovat bude i praktická část, kde ve skupinách navrhnete implementaci podobných principů do vlastní výuky. Workshop je ideální pro ty, kdo mají otevřenou mysl, rádi si hrají a chtějí obohatit svůj pedagogický repertoár o interaktivní metody.
|
|
|
|
|