Učení jako proces: proč se k poznatkům vracet opakovaně
Poznámky jsou jen začátek. Pokud chceme, aby se nově nabyté poznatky skutečně staly součástí našeho myšlení a práce, potřebujeme s nimi pracovat dlouhodoběji.
Výzkumy v oblasti paměti a učení opakovaně ukazují, že nejlépe si poznatky udržíme tehdy, když si je průběžně připomínáme a znovu zpracováváme. Ne pasivně, ale aktivně – přemýšlíme o nich, aplikujeme je v různých situacích, propojujeme s tím, co už známe. Díky tomu dostávají nový význam a pevnější místo v naší paměti. Zůstávají živé a připravené, když je potřebujeme.
To ale neznamená, že musíte pravidelně sedět nad poznámkami jako u zkoušky. Často stačí málo: rychlé připomenutí, přečtení klíčových bodů, poznámka k tomu, co jste zkusili v praxi a jak to dopadlo. Pomoci může i například tzv. rozložené opakování (spaced repetition) – metoda, kdy si poznatky připomínáte ve stále delších časových rozestupech. Jednoduché, ale velmi účinné.
Pokud si poznámky vedete digitálně, můžete je snadno propojit s opakováním. Například v Notionu (pro vyučující a studující zdarma) si můžete vytvořit databázi poznámek, doplňovat je o vlastní reflexe a nastavovat si připomenutí nebo sledovat, co jste už použili v praxi. Pomoci mohou i jednoduché tzv. vizuální kotvy – napište si například klíčovou myšlenku na lísteček a umístěte ho na viditelné místo (pracovní stůl, monitor, zrcadlo nebo nástěnku). Fungují jako tiché, ale účinné připomenutí.
A pokud máte Seduo licenci, v kurzu Dokonalá paměť: Jak si zapamatovat cokoliv rychle a napořád najdete další tipy nejen k opakování.
Paměť není dokonalá – ale správnou péčí o nové poznatky můžeme její limity výrazně posunout. Dobré poznámky během akce, rychlá reflexe pomocí zpětné vazby a vědomé vracení se k hlavním myšlenkám v čase. To jsou jednoduché, ale účinné nástroje, jak zabránit rychlému zapomínání pomocí malých kroků, které však mají velký dopad.