Akademické prostředí přináší jedinečné výzvy – vysoké pracovní nasazení, tlak na vědecký výkon, administrativní zátěž a někdy i emocionálně náročnou práci se studenty. Tento workshop je zaměřen na porozumění příčinám a důsledkům syndromu vyhoření v kontextu akademické práce. Účastníci se dozvědí, jaké faktory přispívají k vyhoření ve vysokoškolském prostředí, naučí se rozpoznávat varovné signály a osvojí si praktické strategie prevence a regenerace. V přátelské atmosféře si vyzkoušejí konkrétní techniky pro zachování psychické a fyzické pohody i efektivního výkonu ve své profesní roli.
Obsah
Hořet, ale nevyhořet: Specifika akademického prostředí a syndrom vyhoření.
Rozpoznání rizik: Vnitřní a vnější faktory vyhoření.
Prevence jako klíč: Jak si efektivně rozložit pracovní zátěž, nastavit hranice a najít rovnováhu mezi výukou, výzkumem a osobním životem.
Praktické strategie: Metody zvládání stresu, techniky regenerace a budování dlouhodobé odolnosti.
Aplikace do praxe: Uplatnění poznatků ve vlastním akademickém prostředí a vytvoření zdravějšího pracovního klimatu na univerzitě.
Cíle
Porozumíte specifickým rizikům spojeným se syndromem vyhoření v akademickém prostředí a jeho dopadům na zdraví, pracovní efektivitu a vztahy se studenty a kolegy.
Naučíte se rozpoznávat varovné signály vyhoření a identifikovat rizikové situace spojené s akademickou prací (např. neustálý tlak na výkon, nevyváženost mezi výukou a výzkumem, administrativní zátěž).
Posoudíte míru svého rizika vyhoření a objevíte zdroje své odolnosti.
Osvojíte si praktické metody prevence vyhoření, včetně strategií pro zvládání stresu, efektivní organizaci práce a nastavení zdravých hranic v interakci se studenty a kolegy.
Získáte inspiraci, jak udržet v akademické profesi dlouhodobou motivaci, smysl a pracovní spokojenost. Porozumíte specifickým rizikům spojeným se syndromem vyhoření v akademickém prostředí a jeho dopadům na zdraví, pracovní efektivitu a vztahy se studenty a kolegy.
Naučíte se rozpoznávat varovné signály vyhoření a identifikovat rizikové situace spojené s akademickou prací (např. neustálý tlak na výkon, nevyváženost mezi výukou a výzkumem, administrativní zátěž).
Posoudíte míru svého rizika vyhoření a objevíte zdroje své odolnosti.
Osvojíte si praktické metody prevence vyhoření, včetně strategií pro zvládání stresu, efektivní organizaci práce a nastavení zdravých hranic v interakci se studenty a kolegy.
Získáte inspiraci, jak udržet v akademické profesi dlouhodobou motivaci, smysl a pracovní spokojenost.
Lektorka
doc. PhDr. Alena Slezáčková, Ph.D.
Ústav lékařské psychologie a psychosomatiky, Lékařská fakulta, Masarykova univerzita
e‑mail:
sociální a akademické sítě:
Alena Slezáčková je docentkou psychologie na Ústavu lékařské psychologie a etiky Lékařské fakulty Masarykovy univerzity v Brně. Ve své výzkumné činnosti se dlouhodobě zaměřuje na témata duševního zdraví a psychické pohody. Je certifikovanou lektorkou resilience, zakladatelkou a vedoucí Centra pozitivní psychologie v ČR, členkou vedení Evropské společnosti pozitivní psychologie ENPP a členkou odborné rady Mindfulness Research and Practice Network při MU. Spolupracuje v několika tuzemských i zahraničních výzkumných projektech a je autorkou řady odborných publikací z oblasti pozitivní psychologie a psychologie zdraví. Věnuje se také přednáškové a lektorské činnosti.