Vyučující se zkušeností s kolegiálními návštěvami ve výuce referují o tom, že tato aktivita má kromě didaktických a oborových efektů také blahodárné psychohygienické účinky. V odborné literatuře se můžeme dočíst, že jde o vysoce efektivní prostředek rozvoje učitelských dovedností. Z jakého důvodu tedy dveře většiny učeben zůstávají uzavřeny? To je jeden z problémů, který společně prozkoumáme a načrtneme jeho možná řešení.
Průvodce kolegiální návštěvou ve výuce popisuje jednotlivé kroky tohoto procesu od precizování prvotního nápadu, oslovení kolegy či kolegyně, společného hledání cíle a podoby spolupráce a tak dále až po poskytnutí zpětné vazby a vytvoření prostoru pro reflexi navštívené výuky. Na tomto workshopu budete mít příležitost pečlivě se seznámit s tím, co předchází samotné návštěvě ve výuce, a co následuje po ní, a to v obou rolích – jdete na návštěvu, zvete si někoho na návštěvu. Rozsáhlý prostor bude věnován nácviku poskytování a přijímání zpětné vazby a vytváření prostoru pro reflexi s oporou o to, co se odehrálo v navštívené výuce.
Cíle
- Účastník/účastnice dokáže vysvětlit jednotlivé kroky kolegiální návštěvy a umí je aplikovat ve své pedagogické praxi.
- Účastník je schopen/účastnice je schopna ve spolupráci s kolegou/kolegyní stanovit cíle kolegiální návštěvy a připravit její plán.
- Účastník/účastnice dokáže využít principy konstruktivní a neohrožující zpětné vazby a aplikovat je v konkrétních situacích.