Kompetence pro vedoucí pracovníky
Delegování
Delegování je přenesení pravomocí a úkolů zpravidla vedoucího pracovníka na podřízené. Cílem je zejména úspora času nadřízeného pro výkon důležitějších činností a snížení pracovní zátěže. Efektivní delegování výrazně zlepšuje manažerské dovednosti. Zaměstnanci mají tak možnost se profesně rozvíjet a jsou v zaměstnání více motivováni. Organizace může zároveň díky delegování dosáhnout vyšší efektivity.
Cílová skupina
Akademičtí i neakademičtí vedoucí zaměstnanci fakult, VŠÚ, RMU a dalších HS.
Cíle
- budete chápat delegování jako manažerskou dovednost
- uvědomíte si zásady a principy procesu delegování
- poznáte metody a techniky delegování
- naučíte se techniky, jak zapojovat tým do práce a jak ji rozdělovat
- naučíte se správně komunikovat své názory a potřeby v různě složených týmech a skupinách
- zjistíte bariéry efektivního delegování
Hodnocení zaměstnanců
Hodnocení zaměstnanců zahrnuje průběžné sledování a kontrolu práce i pravidelné zhodnocení dlouhodobých výsledků. Hodnocení patří mezi základní úkoly a nástroje vedoucího zaměstnance. Jeho smyslem je zaměstnance včas upozornit na případné nedostatky v práci a umožnit jim co nejdříve je odstranit. Zároveň je i způsobem, jak sdělit zaměstnancům, že svou práci vykonávají dobře, a tím posílit jejich motivaci a sebedůvěru.
Cílová skupina
Akademičtí i neakademičtí vedoucí zaměstnanci fakult, VŠÚ, RMU a dalších HS.
Cíle
- získáte vhled do problematiky hodnocení zaměstnanců
- naučíte se realizovat hodnocení zaměstnanců
- získáte informace, jak se na proces hodnocení dobře připravit
- naučíte se, jak vést efektivně hodnotící rozhovor
- dozvíte se, jak eliminovat možná rizika konfliktů z hodnocení plynoucích
- zjistíte, jak pracovat s výstupy z procesu hodnocení
Koučování
Koučování (koučink) je proces podporující hledání individuálních řešení pro jedince v jím zvolené oblasti. Kouč není trenér ani poradce (mentor), ale hledá řešení společně s koučovaným. Jde především o způsob komunikace a práce s lidmi, díky němuž rychleji a lépe nacházejí řešení různých situací překonávají pracovní nebo osobní problémy a zajišťují svůj profesionální rozvoj. Koučovací přístup v práci manažera je považován za jeden z nejefektivnějších a nejvíce motivujících způsobů vedení lidí s jasným dopadem na výkonnost.
Cílová skupina
Akademičtí i neakademičtí vedoucí zaměstnanci fakult, VŠÚ, RMU a dalších HS.
Cíle
- získáte ucelený přehled o koučinku
- dozvíte se, jaké místo má koučink v každodenní práci manažera
- poznáte koučování jako změnu způsobu myšlení a životního postoje
- naučíte se základní komunikační techniky, které jsou pro koučování nutné
- dozvíte se, jak vytvořit s koučovaným vztah
- osvojíte si techniku koučování
Poskytování zpětné vazby
Zpětná vazba je proces, při kterém příjemce sdělení shromažďuje informace a následně je vyhodnotí. Obecně řečeno jde o informace o vlastním chování od sebe a druhých. Zpětná vazba je jedním ze základních nástrojů vedení a rozvoje zaměstnanců. Bývá součástí pravidelných hodnotících rozhovorů. Měla by být poskytována při plnění každého důležitějšího úkolu. V krátké neformální podobě je součástí každodenní komunikace mezi zaměstnancem a jeho nadřízeným.
Cílová skupina
Akademičtí i neakademičtí vedoucí zaměstnanci fakult, VŠÚ, RMU a dalších HS.
Cíle
- dozvíte se, jak poskytovat efektivní zpětnou vazbu podřízeným
- zjistíte, jak konstruktivně předávat kritiku
- naučíte se, jak správně chválit členy týmu
- naučíte se, jak přijímat zpětnou vazbu
- získáte tipy, jak předávat zpětnou vazbu různým typům lidí
Práce s talenty
Práce s talenty je neodmyslitelnou částí efektivního vedení lidí a rozvoje pracovních týmů. Základem práce s talenty v týmu je jejich identifikace, a to pro horizontální, tak vertikální růst v rámci organizace. Součástí je jejich motivace, podpora rozvoje a poskytování potřebné podpory pro maximální využití jejich potenciálu. V případě, že s talenty v týmu pracujeme, věnujeme jim energii a rozvíjíme je, můžeme u nich vybudovat velmi silnou stránku – schopnost konstantně dosahovat (téměř) dokonalého výkonu v konkrétních úkolech nebo získat vhodného kandidáta na jinou či vyšší pozici.
Cílová skupina
Akademičtí i neakademičtí vedoucí zaměstnanci fakult, VŠÚ, RMU a dalších HS
Cíle
- dozvíte se, co je talent management a proč je důležitý
- poznáte klíčové prvky talent managementu
- naučíte se rozpoznávat talenty u svých zaměstnanců
- získáte nástroje pro rozvoj, udržení a motivaci talentů
- naučíte se vytvořit akční plán pro práci s talenty
Rozhodování
Rozhodování patří mezi významné aktivity, které manažeři v organizaci realizují. Rozhodování je nedílnou složkou manažerské práce a uplatňuje se v podstatě ve všech manažerských činnostech. Rozhodování je procesem výběru mezi alespoň dvěma možnými variantami jednání. Při rozhodování manažera se jedná o kombinaci vědy a umění rozhodovat.
Cílová skupina
Akademičtí i neakademičtí vedoucí zaměstnanci fakult, VŠÚ, RMU a dalších HS.
Cíle
- dozvíte se, jaké jsou typy manažerského rozhodování
- seznámíte se s rozhodovacím procesem
- naučíte se techniky, jak se rozhodovat
- zjistíte, jak své rozhodnutí interpretovat týmu
- naučíte se pracovat se zaměstnanci, kteří rozhodnutí nepřijímají
Řízení změn
Řízení změn je činnost (metodika, proces), jejíž cílem je usnadnit a urychlit průběh změny tak, aby bylo možné efektivně realizovat zvolenou strategii a urychlit získání výsledků z vložených investic. Změny jsou přirozenou součástí života každého člověka i organizace a leckdy jsou opravdu nutné. Skutečný lídr je však sám ztělesněním změny. Umí si poradit s nečekanými zvraty událostí a sám spoustu užitečných změn vyvolává. Zároveň změny efektivně komunikuje, aby byly zaměstnanci přijaty.
Cílová skupina
Akademičtí i neakademičtí vedoucí zaměstnanci fakult, VŠÚ, RMU a dalších HS.
Cíle
- zjistíte, jaká je vaše vrozená výbava ke změnám
- rozvinete svůj vztah ke změnám a více se jim otevřete
- zjistíte, jaké jsou klíčové faktory úspěchu u řízených změn
- naučíte se, jak komunikovat zaváděné změny do týmu
- zjistíte, jak udržet svou vlastní i týmovou motivaci během turbulentních změn a krizí
- naučíte se pracovat s nemotivovanými lidmi
Stanovování cílů
Stanovování cílů zahrnuje vypracování plánu jednání, jenž má motivovat a vést osobu nebo skupinu k cíli. Má zásadní význam pro každého, kdo myslí vážně svou snahu o dosažení úspěchu. Stanovování cílů je součástí každodenní manažerské práce. Pro úspěšného manažera je nezbytné znát metody stanovování cílů, které přispějí k jejich přijetí a úspěšnému plnění.
Cílová skupina
Akademičtí i neakademičtí vedoucí zaměstnanci fakult, VŠÚ, RMU a dalších HS.
Cíle
- získáte inspiraci, jak budovat a stanovovat cíle
- naučíte se metody, jak stanovovat správné cíle
- naučíte se, jak motivačně cíle zadávat
- naučíte se, jak cíle monitorovat a kontrolovat jejich plnění
- dozvíte se, jak poskytovat efektivní zpětnou vazbu
Vedení projektového týmu
Vedení projektového týmu zahrnuje činnosti spočívající ve vedení lidí směřujících k úspěšnému dokončení projektu. Úspěch projektu závisí především na samotných lidech v projektovém týmu. Důležité je vědět, co musí umět dobrý Team leader a jaké jsou optimální role v projektovém týmu. Lze říci, že čím je efektivnější vedení projektového týmu, tím lepších výsledků se dosahuje.
Cílová skupina
Akademičtí i neakademičtí vedoucí zaměstnanci fakult, VŠÚ, RMU a dalších HS.
Cíle
- ujasníte si, jaká je role Team leadera
- naučíte se používat konkrétní nástroje pro úspěšné vedení projektového týmu
- seznámíte se s tím, jak situačně vést tým
- naučíte se efektivně komunikovat v různorodých týmech a tyto týmy řídit
- získáte tipy, jak být autoritou a mít v týmu respekt
- získáte návod, jak pracovat na své sebedůvěře Team leadera
Vedení týmu
Efektivní vedení týmu je základní dovedností každého vedoucího zaměstnance. Vedení týmu znamená správně působit na podřízené s cílem optimálně využít jejich schopnosti v zájmu organizace. Zároveň vést podřízené k samostatnosti a odpovědnosti. Směřovat je, vytvářet jim podmínky, ale nechávat volnost na samostatné rozhodování a myšlení.
Cílová skupina
Akademičtí i neakademičtí vedoucí zaměstnanci fakult, VŠÚ, RMU a dalších HS.
Cíle
- ujasníte si, jaká je role manažera/leadera
- naučíte se používat konkrétní nástroje pro úspěšné vedení týmu
- zjistíte, jaké jsou styly vedení
- seznámíte se s postupy, jak lépe využívat potenciál podřízených pro zvyšování jejich výkonnosti a žádoucího pracovního chování
- naučíte se identifikovat faktory, které výkonnost týmu ovlivňují
- získáte praktické inspirace pro zefektivnění leadershipu
Výběr zaměstnanců
Výběr zaměstnanců je proces složený z několika kroků směřujících k rozhodnutí, kterému z kandidátů na obsazovanou pozici bude pracovní místo nabídnuto. Úspěšní manažeři si uvědomují, že tajemství úspěchu tkví v lidech, lidský kapitál tvoří klíčovou hodnotu a konkurenční výhodu organizace. Proto znalost, jak vést výběrové řízení a vybírat správné lidi do svých týmů je u úspěšných manažerů nezbytná.
Cílová skupina
Akademičtí i neakademičtí vedoucí zaměstnanci fakult, VŠÚ, RMU a dalších HS.
Cíle
- získáte komplexní pohled na otázku výběru lidí
- posílíte znalosti i dovednosti z oblasti vedení výběrového řízení
- osvojíte si metody pro výběr těch správných kandidátů
- pochopíte správné kladení otázek a zjišťování klíčových informací
- zjistíte nejčastější chyby, které v rámci vedení výběrového rozhovoru vznikají