CERPEK  |  03/2024
7. 5. 2024, 9:01

Newsletter CERPEK
Centrum rozvoje kompetencí

Vážené čtenářky, vážení čtenáři,

Centrum rozvoje kompetencí (CERPEK) se v těchto dnech nachází uprostřed velice intenzivního období, plného zajímavých akcí a aktivit. Dělá mi proto radost, že se nám daří ve vysoké kvalitě plnit naše plány v rozvoji pedagogických, osobnostních i manažerských kompetencí.

Rád bych vám přestavil naše nové vedoucí oddělení, jimž srdečně gratuluji a těším se na úspěšnou spolupráci. Věřím, že díky nim dojde k dalšímu posílení CERPEK na mapě Masarykovy univerzity.

Newsletter má vždy ambici informovat vás o dostupné nabídce a také o našich úspěších a spolupracích, tedy budovat a posilovat značku CERPEK.

Jestli máme co nabídnout, o čem psát, a jestli se nám to budování značky daří, posuďte sami.

Za tým CERPEK

Petr Pokorný
ředitel Centra rozvoje kompetencí

Kalendář pedagogických kompetencí Kalendář osobnostních kompetencí Kalendář kompetencí k vedení lidí

Seznamte se s našimi novými vedoucími

CERPEK se nově organizačně dělí na dvě oddělení. Představujeme vám jejich vedoucí:

Vedoucí Oddělení rozvoje pedagogických kompetencí

prof. MUDr. Marie Nováková, Ph.D.

Marie je dlouholetou členkou Rady CERPEK, díky čemuž má od počátku skvělý vhled do činnosti našeho pracoviště. Jako akademička s dlouholetou pedagogickou praxí působí kmenově na Lékařské fakultě MU, kde je zástupkyní přednosty Fyziologického ústavu. Navíc bude mít CERPEK v Marii i své (nepřímé) zastoupení v Akademickém senátu MU, kam byla čerstvě zvolena.

 

Vedoucí Oddělení rozvoje osobnostních kompetencí

Mgr. Iva Lízalová

Iva působí na CERPEK druhým rokem a osobně stojí za velkým růstem a profesionalizací této oblasti naší činnosti. Iva má bohaté zkušenosti s vedením týmů rozvoje a vzdělávání, s organizační a lektorskou činností. Dříve v byznysu, nyní i v univerzitním prostředí. Iva současně vede celouniverzitní pracovní skupinu L&D koordinátorů a pracovní skupinu tvořící univerzitní Platformu rozvoje a vzdělávání.

Více o vedoucích

Aktuální nabídky

Otevíráme dveře Dílny rozvoje pedagogických kompetencí

Dílna je semestrální vzdělávací program určený všem vyučujícím na Masarykově univerzitě s touhou zdokonalovat se v pedagogickém umění. Pokud chcete vytvořit nový vyučovací předmět, renovovat svou současnou výuku, sdílet své zkušenosti a inspirovat se příklady dobré praxe ve výuce napříč celou univerzitou, je pro vás Dílna jako stvořená. Pokud jste v naší Dílně ještě nebyli, rádi vás uvidíme. Pokud jste Dílnu již navštívili, budeme rádi za sdílení vašich dojmů a zážitků s kolegy a kolegyněmi se zájmem o rozvoj své výuky.

Na vaše přihlášky se těšíme do 14. června 2024.

Více o programu Přihlásit se

Festival dobré výuky na MUNI

Zveme vás na první ročník Festivalu dobré výuky. Těšit se můžete na den plný ukázek vynikající výuky, kterou budete moct zažít v roli studujících. Budeme diskutovat o tématech, která nás posunou dál, sdílet dobrou praxi v mnohých formách a formátech. Potkáte mnoho známých i doposud neznámých vyučujících, kterým záleží na kvalitě jejich výuky. Přijďte si vydechnout po náročném semestru a nadechnout se před krásným létem. Těšíme se na vás!

Změna je život – přicházíme s novým termínem Festivalu. Přepište si tedy ve svých diářích – Festival dobré výuky se uskuteční v úterý 18. 6. 2024 na Komenského náměstí.

Na vaše přihlášky se těšíme do 14. června 2024.

Více o programu Přihlásit se

Pečujte o sebe na workshopech pedagogických kompetencí

Naše květnové a červnové workshopy jsou převážně zaměřené na podporu a péči o sebe jako vyučující/ho, ať už o svůj hlas, pracovní schopnost či well-being. Zároveň jsme zařadili žádaná témata Flipped Classroom, vedení závěrečných prací a nově i přípravu videomateriálů do výuky. Zveme vás na ně.

Převraťte třídu

20. května se můžete u nás naučit, jak to zařídit, aby se studující na vaši hodinu připravili doma a vy jste se mohli v čase výuky věnovat diskusím, simulacím, modelování a jiným interaktivním metodám, pro které je vzácný společně strávený čas jak stvořený. Metoda Flipped Classroom od zkušených vyučujících Mirky Dvořákové a Inky Procházkové.

Více o akci
 

S CERPEK na kávu

16. května se v CERPEK sejdete vy, naši lektoři a lektorky, spolupracovníci a podporovatelé, abyste sdíleli a načerpali inspiraci. Tentokrát nás přijdou inspirovat studentky a studenti z různých fakult i ročníků a podělí se s námi o to, jak vnímají výuku a co od nás vyučujících opravdu potřebují. Dojde i na veselé a děsivé historky.

Více o akci

Pečujeme o svou pracovní schopnost

23.–24. května se můžete dozvědět, jak jste na tom se svojí pracovní schopností a jakým způsobem ji můžete dále posouvat. Pojďme ji společně s námi zmapovat do posledního detailu. Na praktických a konkrétních příkladech otevřeme témata týkající se nároků a požadavků vaší práce, rovnováhy mezi prací a osobním životem, změn a konfliktů na pracovišti, vlastního potenciálu, důležitosti ocenění a mezigenerační spolupráce. Workshop vychází z certifikované finské metody Age Managementu.

Více o akci

Pečujeme o svůj hlas

27. května se s herečkou a pedagožkou Monikou Jelínkovou budeme učit pečovat o svůj hlas a používat ho tak, aby nám jako nepostradatelný pracovní nástroj dlouho vydržel.

Více o akci

Režiséry výukových videí snadno a rychle

3. června se můžete se zkušeným mistrem výukových videí Ondřejem Stejskalem z pedagogické fakulty zdokonalit v dovedností navrhnout a realizovat video do výuky. Jak to udělat, aby studující video dokoukali do konce? Jak moc zábavné a obsahově nabité má takové dobré video být? Na jaké výukové cíle je lepší video namísto odborného textu? Zvládnu to i já? Na takové a další otázky budete hledat odpovědi a něco si i vyzkoušíte.

Více o akci

Pečujeme o svou duševní pohodu

5. června opakujeme úspěšný workshop Marka Buly zaměřený na well-being vyučujících. Během workshopu si vyzkoušíte několik ověřených technik, které vám pomohou v každodenním běhu věcí posílit svou osobní i pracovní pohodu a nacházet rovnováhu.

Více o akci

Budete mi vést bakalářku?

6. června nabízíme osvědčený workshop Efektivní konzultování závěrečných prací. Co po mně chce univerzita a co studující? Co musím a co můžu? Jak to udělat, abychom po konzultaci odcházeli s dobrým pocitem? Jak pomoci tomu, aby každá další verze práce byla lepší a abychom nepracovali za studující?

Více o akci

Ze života CERPEK

Za úspěchy velkých organizací stojí úspěšní lidé

Jak rozvíjet a vzdělávat zaměstnance tak, aby využívali svůj potenciál na maximum? Své zkušenosti a best practice jsme sdíleli při nedávné návštěvě Krajského úřadu Jihomoravského kraje s vedoucím odboru kanceláře ředitele Martinem Koníčkem a psycholožkou a koučkou Pavlou Horákovou.

Při setkání jsme otevřeli témata:

  • rozvoje vedoucích a nevedoucích zaměstnanců,
  • zvyšování motivace,
  • významnosti role nadřízeného v rozvoji týmu a talentů,
  • a důležitosti budování firemní (organizační) kultury.

Společně jsme tak nahlédli a nechali nahlédnout „pod pokličku“ rozvoje zaměstnanců ve dvou velkých a významných institucích. Odnášíme si vzájemné obohacení a inspiraci v tématech vzdělávání a péče o zaměstnance, které rádi zužitkujeme ve prospěch zaměstnanců MU.

Což takhle dát si...důvěru

„Svět se dal do pohybu již před pandemií. Pohyb zpochybnil mnohé jistoty, ale také se zvýšila nedůvěra. Přitom důvěra je pro organizace klíčová, aby mohly být úspěšné. Je to důvěra v sebe, ve svou prospěšnost, v orientaci na druhé, které stojí mimo ni.“ Takto zněl úvod pozvánky na první letošní Business Brunch pořádaný společností Motiv P, který zval k ponoření se do zajímavé, avšak náročné problematiky Budování důvěry v organizacích. Do diskuse s psychologem Františkem Hroníkem byl tentokrát pozván ředitel CERPEK Petr Pokorný, který sdílel své mnohaleté zkušenosti v oblasti HR a vedením týmů. Jsme velice potěšeni, že tak CERPEK mohl být součástí této mimouniverzitní akce a obohatit desítky účastníků z různých společností napříč pracovním trhem v ČR.

CERPEK sdílel tipy pro efektivní výuku v rámci projektu DigiUni

DigiUni je mezinárodní projekt, který pomáhá Ukrajině v oblasti digitálního vzdělávání. Ve dnech 22.–25. 4. proběhly na MU v rámci tohoto projektu školicí dny, jichž se zúčastnilo 35 akademiků z 10 ukrajinských univerzit. Na přípravě nabitého programu se podílelo 16 lektorů z Masarykovy univerzity (KISK FF, Teiresiás, CIT FF, CJV, CERPEK, LF, CZS). Kolegyně Jitka Vidláková za CERPEK zúčastněným představila model, který jim může pomoci lépe strukturovat výuku v jejich kurzech a podpořit tak kvalitu výuky. Účastníky představený model velmi zaujal mimo jiné proto, že je univerzálně použitelný pro výuku ať už v distančním, prezenčním, nebo hybridním formátu.

Chcete se o modelu také dozvědět více? Podívejte se na stránku kurzu, v jehož rámci model vznikl.

Více o kurzu Více o akci

CERPEK doporučuje

Hledáte nové možnosti rozvoje? CERPEK vám je přináší!

CERPEK má pro vás v nabídce nejen workshopy, které rozvíjejí osobnostní kompetence a kompetence k vedení lidí, ale nyní i něco úplně nového! Pokud se chcete více ponořit do některého z témat, které vás v těchto dvou oblastech zajímá, pak vás naše novinky rozhodně zaujmou!

V Katalogu vzdělávání najdete nyní ke každému tématu další formy rozvoje, a to doporučené online kurzy od Seduo a také vhodnou literaturu.

A to není vše! Díky naší spolupráci s knihovnami Masarykovy univerzity, o které jsme vás informovali v minulém newsletteru, máte možnost v Katalogu vzdělávání přímo zjistit dostupnost literatury v knihovnách MU. Nemusíte tak hledat, kde sehnat knihu, která vás zajímá, dozvíte se to na našem webu. No, není to skvělé?! Tak neváhejte a prozkoumejte naše novinky.

Katalog vzdělávání

Proč a jak získávat zpětnou vazbu od studujících na konci semestru?

Konec semestru se blíží mílovými kroky a to mimo jiné přináší příležitost ohlédnout se za naší výukou a přizvat k tomu také studující. Jasně, můžeme si počkat na výsledky předmětové ankety, ale ty budou za dlouho, ne každý ji vyplní, a navíc z ní nemusíme získat přesně ty inspirace, které by přispěly ke zlepšení naší výuky v dalším semestru.

Pokud to tedy nechcete nechat náhodě, můžete využít čas přímo na (před)poslední lekci a inspirace si odnést rovnou a od všech zúčastněných. Nejenže získáte cenná data, ale navíc i symbolicky můžete semestr dobře uzavřít ohlédnutím se za vykonanou prací a společnými zážitky. Níže přinášíme inspirace na tři různé metody, jak přesně můžete zpětnou vazbu sbírat – samozřejmě si vše upravte tak, aby to sedělo vašim záměrům. Ať už se rozhodnete pro kteroukoli metodu či její variantu, zadání doporučujeme vždy uvést právě vašimi záměry, tedy tím, proč o pohled studujících stojíte a co se získanými informacemi míníte udělat.


Plus – minus – rovná se

čas: alespoň 15 minut

příprava: papír formátu A5

zadání:

Před sebou máte A5, kterou popíšeme z obou stran. Z jedné strany zhodnoťte vyučovací předmět jako celek ve formátu plus (co se mi líbilo, co fungovalo), minus (co se mi nelíbilo, co nefungovalo), rovná se (co stojí za zmínku a nemám k tomu hodnotící postoj). Z druhé strany stejným způsobem zhodnoťte mě jako vyučující(ho).

Studující mohou a nemusejí papír podepisovat.

variace:

  • můžete využít online formulář, pokud chcete data rovnou elektronicky nebo je studujících hodně
  • můžete nechat pracovat studující ve skupinkách, kde se musejí dohodnout, co vám chtějí sdělit
  • můžete rozdat studujícím post-ity a vytvořit na velkém flipchartu/whiteboardu sloupce plus – minus – rovná se, do kterých své post-ity budou studující umisťovat
Celý článek na webu

E-learning jako efektivní podpora učení

Centrum informačních technologií a Ústav pedagogických věd FF MU pořádají dílnu zaměřenou na didaktické aspekty využití e-learningu ve výuce. Jejím cílem je prohloubit pochopení toho, jaké e-learningové metody skutečně vedou k zapojení studentů a které mohou být spíše zdrojem frustrace.

Více o akci Přihlásit se
E-mail  cerpek@muni.cz

© 2024
Masarykova univerzita