CERPEK  |  06/2025
21. 10. 2025, 11:30

Newsletter CERPEK
Centrum rozvoje pedagogických kompetencí

Vážené čtenářky, vážení čtenáři, milí příznivci rozvoje a vzdělávání,

tak jako se podzimní listí postupně zbarvuje do pestrých odstínů, vybarvuje se i naše aktuální nabídka vzdělávacích akcí. Opět jsme pro vás připravili rozmanitou kombinaci oblíbených témat a nových impulzů. V newsletteru najdete pozvánky na workshopy věnované podpoře učení, plánování výuky i její zpětné reflexi. Tentokrát vás navíc vezmeme do zákulisí CERPEK – budete si moct přečíst, jak celá nabídka workshopů a webinářů vzniká.

Představíme vám také novou podobu mentoringu, který může být cennou oporou pro začínající i zkušené vyučující. Dozvíte se o aktuálním dění v Komunitě aktivních vyučujících MU a nechybí ani tip na zajímavou akci věnovanou inovacím ve výuce.

Kromě toho všeho teď v CERPEK žijeme hlavně přípravami na spuštění nového vzdělávacího programu pro začínající vyučující – pokud mezi ně patříte i vy, určitě si jej nenechte ujít. Přihlášky přijímáme do 31. října.

Přejeme vám příjemné čtení a na viděnou na některé z našich akcí!

Tým CERPEK

Více o programu

Aktuální nabídky

Herní prvky ve výuce: Jak dynamicky a efektivně podpořit učení

Přemýšlíte, jak studující víc vtáhnout do výuky? Zkuste to hrou! Gamifikace představuje zábavný a zároveň účinný nástroj posilující aktivitu i motivaci studujících. Přijďte 23. října na workshop o herních prvcích a vyzkoušejte si efektivní a praktické techniky, které budete moci ihned zapojit do své výuky.

Více o akci

Zpětná vazba z workshopu Herní prvky ve výuce 8. 4. 2025

Díky moc za Váš seminář, vedl jste jej moc dobře, čas s Vámi utekl jako voda a předal jste nám (nebo aspoň mně) řadu nových, a hlavně užitečných poznatků.

Reflexe jako nástroj výuky

Věděli jste, že cíleně vedená reflexe může významně podpořit proces učení? 13. listopadu se zaměříme na to, jak s reflexí ve výuce pracovat tak, aby byla pro vaše studující užitečná i smysluplná. Naučíte se různá využití reflexivních technik, které vašim studujícím pomohou lépe zpracovat výuku a odnést si z ní co nejvíce. Získáte konkrétní tipy k okamžitému využití a budete mít i prostor k výměně zkušeností s ostatními účastníky a účastnicemi workshopu.

Více o akci

Aktivizační metody pro skupiny všech velikostí

Ve vašich vzdělávacích potřebách se často objevuje poptávka po aktivizačních metodách, které napomáhají efektivnímu zapojení studujících do výuky. V listopadu vám nabídneme hned dva prakticky zaměřené workshopy, kde můžete načerpat inspiraci a osvojit si různé metody aktivizace.

Učíme se, když přemýšlíme 

Pokud chcete ve své výuce posílit odpovědnost studujících za vlastní učení, nenechte si 24. listopadu ujít náš workshop o aktivizačních metodách. Seznámíme vás s technikami, které pomáhají zapojit studující do výuky a podporují samotný proces učení. Ukážeme si, jak tyto metody využít naplno ve svých lekcích a jak vám při tom může pomoci umělá inteligence. Zaměříme se také na rozvoj soft skills, které jsou v současném vzdělávání klíčové.

Více o akci

Jak aktivizovat velké skupiny

Zapojit aktivní učení do přednášek pro velké skupiny může být někdy výzva – ale s vhodnými nástroji a trochou inspirace to hravě zvládnete! Věnujte nám jedno dopoledne 26. listopadu a my vám ukážeme, jak přenést praktické aktivizační metody do výuky velkých skupin. Společně prozkoumáme principy konstruktivistické pedagogiky, model E‑U‑R a nevynecháme ani aktivizaci pomocí online nástrojů.

Více o akci

Tandemová výuka jako nástroj růstu lektorských dovedností

Ve dvou se to lépe táhne – a platí to i o výuce! Přijďte se o tom přesvědčit 27. listopadu na náš zbrusu nový workshop o tandemové výuce. Ukážeme si její přínosy a limity a zaměříme se i na to, jak ji využít k rozvoji vlastních lektorských dovedností a tvorbě smysluplných lekcí.

Více o akci
 

Diferenciace s ohledem na kognitivní zatížení 

Zajímá vás, jak na výuku, která se přizpůsobí potřebám různých studujících? Přijďte 1. prosince na workshop věnovaný kognitivnímu zatížení. Seznámíme vás s principy efektivního učení, naučíme vás pracovat s rozšířenými mýty i se SMART plánováním a společně prozkoumáme možnosti podpory slabších i nadaných studujících.

Více o akci

Podpora šitá na míru vašim potřebám

Začínáte s výukou a hledáte oporu? Nebo už vyučujete delší dobu, ale uvítali byste možnost konzultovat specifické výzvy, které ve výuce řešíte? Vyzkoušejte mentoring s CERPEK! Díky spolupráci s mentorem či mentorkou můžete získat nejen cennou zpětnou vazbu, praktické rady a inspiraci, ale hlavně individuální podporu při hledání cest, jak promýšlet a rozvíjet vlastní výuku. Začínajícím vyučujícím mentoring pomůže rychleji se zorientovat v nové roli, těm zkušenějším pak nabízí příležitost k reflexi a dalšímu rozvoji jejich pedagogické praxe.

Chcete se stát mentorem/mentorkou a podporovat ostatní vyučující? Napište nám a zapojte se do komunity, která společně posouvá kvalitu výuky na MU.

Více o mentoringu Chci se zapojit

Ze života CERPEK

Od nápadu k workshopu: Jak tvoříme vzdělávací nabídku

S pestrou nabídkou našich workshopů a webinářů vás průběžně seznamujeme. Ale víte, jak vlastně naše nabídka vzniká a co všechno ji ovlivňuje? Připravili jsme pro vás článek, jehož prostřednictvím můžete nahlédnout do zákulisí CERPEK – od strategického plánování, přes analýzu vzdělávacích potřeb až po výběr lektorujících. Zjistíte, odkud čerpáme inspiraci, jak reagujeme na podněty účastníků a účastnic a proč je pro nás důležitá rozmanitost témat i jejich využitelnost v praxi.

Přečíst celý článek

Jak rozvíjejí pedagogické kompetence na fakultách MU?

Komunita aktivních vyučujících MU se v září sešla, aby sdílela osvědčené postupy fakultního vzdělávání v oblasti pedagogických kompetencí a podpory kvality výuky. Tři fakulty – Právnická, Lékařská a Informatiky – představily své aktivity v této oblasti. Jejich zkušenosti a konkrétní příklady vzdělávání mohou být cennou inspirací i pro vás. Přečtěte si o nic více v našem článku. Další setkání Komunity proběhne v prosinci a my vás o něm budeme informovat.

Zajímá vás, kdo v Komunitě zastupuje vaši fakultu? Seznam členů a členek najdete nově v Portálu pro zaměstnance.

Přečíst celý článek O Komunitě

CERPEK realizuje projekt na podporu pedagogických expertů

Masarykova univerzita se zapojila do projektu, jehož se účastní většina vysokých škol u nás. Projekt má za cíl systematicky rozvíjet odborníky a odbornice v oblasti pedagogických kompetencí a kvality vysokoškolské výuky. Na MU za vedení tohoto projektu zodpovídá CERPEK.

Kdo jsou pedagogičtí experti a expertky? Jde o specialisty a specialistky, kteří na fakultách i centrálních pracovištích univerzity podporují vyučující v jejich pedagogickém růstu. Navrhují vzdělávací strategie, vytvářejí vzdělávací aktivity pro vyučující, poskytují jim metodickou podporu, lektorují a zajišťují, aby výuka na MU držela krok s moderními trendy.

Co projekt přinese? Zapojené vysoké školy připravují pro experty a expertky rozvojové a vzdělávací aktivity nejrůznějších formátů. Organizují také jejich setkávání, a to kupříkladu za účelem výměny zkušeností nebo sdílení dobré praxe. Velká část aktivit má přitom mezinárodní přesah a umožní oboustrannou výměnu zkušeností – zahraniční odborníci a odbornice na vysokoškolskou pedagogiku zavítají na české univerzity, zatímco čeští zástupci a zástupkyně, včetně těch z MU, budou vítáni na zahraničních akcích a konferencích.

Věříme, že tento projekt posílí kvalitu pedagogické podpory na MU a přispěje k dalšímu zkvalitňování výuky napříč celou univerzitou.

Více o projektu

Poznejte naše lektorující

V rubrice věnované našim lektorujícím vám tentokrát představíme Mgr. Moniku Macháňovou, lektorku a metodičku vzdělávacích programů z neziskové organizace AI Harmony.

Jakým tématům se ve svých workshopech věnujete a co vás osobně na nich baví?

Věnuji se zejména rozvíjení digitálních kompetencí vyučujících, studujících, knihovníků a knihovnic. V posledních dvou letech se zaměřuji hlavně na AI, která je nedílnou součástí vzdělávání. Umělou inteligenci vnímám jako jedno z podtémat, které se propisuje do mnoha oblastí – stejně jako například kritické myšlení. Jsou to všechno spojené nádoby, a to mě na tom baví nejvíc.

Jak probíhají vaše workshopy a co si z nich účastníci a účastnice odnášejí do své praxe?

Kladu důraz na ukázky a příklady dobré praxe. Teoretického povídání je všude dost, ale právě konkrétní nápady a možnosti využití motivují účastníky a účastnice workshopu k tomu, začít si například umělou inteligenci samostatně zkoušet a aplikovat. Mým cílem je inspirovat, ale nepřehltit.

Zpětná vazba z workshopu Digitální well-being 16. 6. 2025

Lektorka na workshopu působila velmi příjemně a profesionálně. Vše měla pečlivě připravené, vytvářela příjemnou atmosféru, podporovala diskusi a aktivní zapojení účastníků, workshop byl přínosný.

Jaký je nejčastější "aha moment" vašich účastníků a účastnic?

Když představuji nové vzdělávací pomůcky, někteří účastníci a účastnice jsou vůči nim skeptičtí. Nejlepší "aha moment" nastane, když se nám přímo na workshopu podaří vyřešit nějaký jejich pracovní problém či výzvu. To je pro ně krásná ukázka toho, jak přímo jim může být například AI užitečná.

20. 11. – AI ve vzdělávání: otevřená diskuse pro vyučující
9. 12. – Rozvoj kritického myšlení studujících: deepfakes a manipulace

CERPEK doporučuje

Technologie, které posouvají výuku

Digitální technologie jednoznačně proměňují způsob, jakým vyučujeme i jak se učíme. Pokud hledáte inspiraci, jak je ve své výuce inovativně využít, navštivte čtvrtý ročník konference E‑learning v praxi. Letošní program nabídne zejména panelovou diskusi o umělé inteligenci z pohledu studujících, netradiční možnosti využití Moodle a praktické tipy, jak efektivněji využívat Apple zařízení. Nepromeškejte příležitost načerpat nové podněty, sdílet zkušenosti a posunout svou výuku.

Kdy: 19. listopadu, 8:45–15:30

Kde: na Filozofické fakultě MU či online

Program a registrace
E-mail  cerpek@muni.cz

© 2025
Masarykova univerzita