24. 10.
Jak zvládat a prosazovat změny
Tento workshop je navržen pro vedoucí pracovníky, kteří chtějí zvládat a implementovat změny úspěšně a zároveň efektivně.
Age management je přístup, který se zaměřuje na efektivní řízení věkově různorodých pracovních týmů a na podporu zaměstnanců různých věkových kategorií. Cílem age managementu je vytvářet inkluzivní pracovní prostředí, které respektuje a využívá jedinečné schopnosti a zkušenosti zaměstnanců napříč všemi generacemi. Tento přístup podporuje mezigenerační spolupráci, zvyšuje motivaci a spokojenost zaměstnanců a přispívá k dlouhodobé udržitelnosti a konkurenceschopnosti organizace.
Akademičtí i neakademičtí vedoucí zaměstnanci fakult, VŠÚ, RMU a dalších HS.
Zaujaly vás kurzy, ale nemáte Seduo licenci? Obraťte se na svého L&D koordinátora.
Cimbálníková, L., Fukan, J., Lazarová, B., Navrátilová, D., Novotný, P., Odrazilová, R., Palán, Z., Rabušicová, M., Rajmonová, M., Řeháková, L., & Štorová, I. (2012). Age Management pro práci s cílovou skupinou 50+: metodická příručka. Asociace institucí vzdělávání dospělých ČR.
Homfray, Š., Skalková, J., & Čmolíková Cozlová, K. (2022). Nástroje slaďování osobního a pracovního života: z pohledu zaměstnance i zaměstnavatele. Grada.
Kalousová, P., Štern, P., Žákavec, J., & Zábrženská, M. (2015). Age management: jak řídit a rozvíjet lidské zdroje v kontextu věku a demografických změn. Konfederace zaměstnavatelských a podnikatelských svazů ČR.
Novotný, P., Bosničová, N., Břenková, J., Fukan, J., Lazarová, B., Navrátilová, D., Palán, Z., Pokorný, B., & Rabušicová, M. (2015). Age management: jak rozumět stárnutí a jak na něj reagovat: možnost uplatnění age managementu v České republice : průvodce pro jednotlivce, organizace a společnost. Asociace institucí vzdělávání dospělých ČR, o.s.
Sokačová, L. (2014). Stárnutí populace jako výzva: age management a postavení lidí 50+ ve společnosti a na trhu práce. Alternativa 50+.
Urbancová, H. (2017). AGE management v organizacích: praktické využití a přínosy. Wolters Kluwer.
Webové stránky Age management z.s.
Delegování je přenesení pravomocí a úkolů zpravidla vedoucího pracovníka na podřízené. Cílem je zejména úspora času nadřízeného pro výkon důležitějších činností a snížení pracovní zátěže. Efektivní delegování výrazně zlepšuje manažerské dovednosti. Zaměstnanci mají tak možnost se profesně rozvíjet a jsou v zaměstnání více motivováni. Organizace může zároveň díky delegování dosáhnout vyšší efektivity.
Akademičtí i neakademičtí vedoucí zaměstnanci fakult, VŠÚ, RMU a dalších HS.
Zaujaly vás kurzy, ale nemáte Seduo licenci? Obraťte se na svého L&D koordinátora.
Armstrong, M. (2020). Naučte se správně vést lidi : získejte zásadní manažerské a řídicí dovednosti, které skutečně vedou k výsledkům. Lingea s.r.o.
Bakke, D. (2014). Ten, kdo rozhoduje. Mladá fronta.
Cipro, M. (2009). Delegování jako způsob manažerského myšlení. Grada.
Mitchell, N. J. (2021). Why delegate? Oxford University Press.
Smith, J. (2000). Jak zvyšovat produktivitu týmu : příklady a cvičení : [delegování pravomocí]. Computer Press.
Hodnocení zaměstnanců zahrnuje průběžné sledování a kontrolu práce i pravidelné zhodnocení dlouhodobých výsledků. Hodnocení patří mezi základní úkoly a nástroje vedoucího zaměstnance. Jeho smyslem je zaměstnance včas upozornit na případné nedostatky v práci a umožnit jim co nejdříve je odstranit. Zároveň je i způsobem, jak sdělit zaměstnancům, že svou práci vykonávají dobře, a tím posílit jejich motivaci a sebedůvěru.
Akademičtí i neakademičtí vedoucí zaměstnanci fakult, VŠÚ, RMU a dalších HS.
Zaujaly vás kurzy, ale nemáte Seduo licenci? Obraťte se na svého L&D koordinátora.
Armstrong, M. (2020). Naučte se správně vést lidi : získejte zásadní manažerské a řídicí dovednosti, které skutečně vedou k výsledkům. Lingea s.r.o.
Hroník, F. (2010). Hodnocení pracovníků. Masarykova univerzita. Středisko pro pomoc studentům se specifickými nároky.
Koubek, L. (2014). Praktická psychologie pro manažery a personalisty. Motiv Press.
Marciano, P. L. (2013). Cukr a bič nefungují: vybudujte si kulturu zapojení zaměstnanců na principech respektu. Motiv Press.
Šikýř, M. (2016). Personalistika pro manažery a personalisty. Grada.
Koučování (koučink) je proces podporující hledání individuálních řešení pro jedince v jím zvolené oblasti. Kouč není trenér ani poradce (mentor), ale hledá řešení společně s koučovaným. Jde především o způsob komunikace a práce s lidmi, díky němuž rychleji a lépe nacházejí řešení různých situací překonávají pracovní nebo osobní problémy a zajišťují svůj profesionální rozvoj. Koučovací přístup v práci manažera je považován za jeden z nejefektivnějších a nejvíce motivujících způsobů vedení lidí s jasným dopadem na výkonnost.
Akademičtí i neakademičtí vedoucí zaměstnanci fakult, VŠÚ, RMU a dalších HS.
Zaujaly vás kurzy, ale nemáte Seduo licenci? Obraťte se na svého L&D koordinátora.
Bohoňková, I. (2022). Manažer koučem: koučovací přístup při vedení lidí. Portál.
Crkalová, A., & Riethof, N. (2024). Cesta světem koučování: průvodce pro praxi. Ekopress.
Daňková, M. (2015). Koučování: kouč: kdy, jak a proč. Grada.
Stacke, E. (2005). Koučování pro manažery a firemní týmy. Grada.
Whitmore, J. (2019). Koučování: rozvoj osobnosti a zvyšování výkonnosti: metoda transpersonálního koučování. Management Press.
Zpětná vazba je proces, při kterém příjemce sdělení shromažďuje informace a následně je vyhodnotí. Obecně řečeno jde o informace o vlastním chování od sebe a druhých. Zpětná vazba je jedním ze základních nástrojů vedení a rozvoje zaměstnanců. Bývá součástí pravidelných hodnotících rozhovorů. Měla by být poskytována při plnění každého důležitějšího úkolu. V krátké neformální podobě je součástí každodenní komunikace mezi zaměstnancem a jeho nadřízeným.
Akademičtí i neakademičtí vedoucí zaměstnanci fakult, VŠÚ, RMU a dalších HS.
Zaujaly vás kurzy, ale nemáte Seduo licenci? Obraťte se na svého L&D koordinátora.
Janíčko, M. (2015). Zpětná vazba a její role v pracovních vztazích. Grada.
Kluger, A. N., & Nir, D. (2010). Síla zpětné vazby: Jak dávat, přijímat a využívat zpětnou vazbu ke zlepšení výkonu. Portál.
McCormack, M. H. (2003). Jak dostat, co chcete a chtít, co dostanete: Umění efektivní komunikace a zpětné vazby. Portál.
Stone, D., & Heen, S. (2014). Děkujeme za zpětnou vazbu: Věda a umění přijímání zpětné vazby. Management Press. (dostupné v AJ verzi)
Wiggins, G. (2012). Sedm klíčů k efektivní zpětné vazbě. Portál.
Práce s cíli zahrnuje vypracování plánu jednání, jenž má motivovat a vést osobu nebo skupinu k cíli. Má zásadní význam pro každého, kdo myslí vážně svou snahu o dosažení úspěchu. Práce s cíli je součástí každodenní manažerské práce. Pro úspěšného manažera je nezbytné znát metody stanovování cílů, které přispějí k jejich přijetí a úspěšnému plnění.
Akademičtí i neakademičtí vedoucí zaměstnanci fakult, VŠÚ, RMU a dalších HS.
Zaujaly vás kurzy, ale nemáte Seduo licenci? Obraťte se na svého L&D koordinátora.
Allen, D., & Hall, B. (2021). Mít vše hotovo v praxi: cvičebnice produktivity bez stresu. Jan Melvil Publishing.
Canfield, J. (2019). Pravidla úspěchu: jak se z místa, kde jste, dostat tam, kde chcete být. Euromedia Group.
Hyatt, M. S. (2020). Zaměřte svou pozornost: jak s menší námahou dosáhnout víc. Audiolibrix.
Mai, J. (2018). Jak jsem šel pro mléko a vrátil se s kolem: co se skrývá za našimi rozhodnutími. Portál.
Plamínek, J. (2018). Průvodce rozhodováním. Grada.
Tracy, B. (2014). Cíle: jak dosáhnout všeho, co chcete. Synergie.
Práce s talenty je neodmyslitelnou částí efektivního vedení lidí a rozvoje pracovních týmů. Základem práce s talenty v týmu je jejich identifikace, a to pro horizontální, tak vertikální růst v rámci organizace. Součástí je jejich motivace, podpora rozvoje a poskytování potřebné podpory pro maximální využití jejich potenciálu. V případě, že s talenty v týmu pracujeme, věnujeme jim energii a rozvíjíme je, můžeme u nich vybudovat velmi silnou stránku – schopnost konstantně dosahovat (téměř) dokonalého výkonu v konkrétních úkolech nebo získat vhodného kandidáta na jinou či vyšší pozici.
Akademičtí i neakademičtí vedoucí zaměstnanci fakult, VŠÚ, RMU a dalších HS
Zaujaly vás kurzy, ale nemáte Seduo licenci? Obraťte se na svého L&D koordinátora.
Bartko, P. (2021). Strategie akvizice talentů. NextGenTA.
Collings, D. G., Mellahi, K., & Cascio, W. F. (Eds.). (2017). The Oxford handbook of talent management. Oxford University Press.
Horváthová, P. (2011). Talent management. Wolters Kluwer Česká republika.
Kursch, M. (2016). Tailor made talent management - talent management druhé generace. Česká andragogická společnost.
Taylor, S. (2022). Resourcing and talent management: the theory and practice of recruiting and developing a workforce. CIPD.
Termann, S. (2023). Talent management a věk mileniálů.
Rozhodování patří mezi významné aktivity, které manažeři v organizaci realizují. Rozhodování je nedílnou složkou manažerské práce a uplatňuje se v podstatě ve všech manažerských činnostech. Rozhodování je procesem výběru mezi alespoň dvěma možnými variantami jednání. Při rozhodování manažera se jedná o kombinaci vědy a umění rozhodovat.
Akademičtí i neakademičtí vedoucí zaměstnanci fakult, VŠÚ, RMU a dalších HS.
Zaujaly vás kurzy, ale nemáte Seduo licenci? Obraťte se na svého L&D koordinátora.
Čakrt, M. (2024). Typologie osobnosti pro manažery: manažerské styly, rozhodování, komunikace, konflikty, týmová práce, time management a změny. Portál.
Fotr, J., & Švecová, L. (2022). Manažerské rozhodování: postupy, metody a nástroje rozhodování v dynamickém a nejistém prostředí. Ekopress.
Kahane, A. (2020). Spolupráce s nepřítelem: jak vyjít s lidmi, s nimiž nesouhlasíme. Portál.
Morgenthaler, J. (2017). Nebojte se převzít velení. Motiv Press.
Plamínek, J. (2009].). Řešení problémů a rozhodování: jak přinutit problémy, aby pracovaly ve váš prospěch. Masarykova univerzita. Středisko pro pomoc studentům se specifickými nároky.
Štědroň, B., Moos, P., Palíšková, M., Pastor, O., Svítek, M., & Svoboda, L. (2015). Manažerské rozhodování v praxi. C.H. Beck.
Řízení změn je činnost (metodika, proces), jejíž cílem je usnadnit a urychlit průběh změny tak, aby bylo možné efektivně realizovat zvolenou strategii a urychlit získání výsledků z vložených investic. Změny jsou přirozenou součástí života každého člověka i organizace a leckdy jsou opravdu nutné. Skutečný lídr je však sám ztělesněním změny. Umí si poradit s nečekanými zvraty událostí a sám spoustu užitečných změn vyvolává. Zároveň změny efektivně komunikuje, aby byly zaměstnanci přijaty.
Akademičtí i neakademičtí vedoucí zaměstnanci fakult, VŠÚ, RMU a dalších HS.
Zaujaly vás kurzy, ale nemáte Seduo licenci? Obraťte se na svého L&D koordinátora.
Berne, E. (2018). Jak si lidé hrají. Portál.
Kotter, J. P. (2000). Vedení procesu změny: osm kroků úspěšné transformace podniku v turbulentní ekonomice. Management Press.
Kotter, J. P. (2009). Vědomí naléhavosti: první a nejdůležitější krok realizace změny. Knihovna světového managementu. Management Press.
Kubíčková, L., & Rais, K. (2012). Řízení změn ve firmách a jiných organizacích. Grada.
Slavík, M. (2002). Řízení změn ve vysokoškolském vzdělávání. Česká zemědělská univerzita.
Toman, M. (2005). Řízení změn. Alfa Publishing.
Vedení projektového týmu zahrnuje činnosti spočívající ve vedení lidí směřujících k úspěšnému dokončení projektu. Úspěch projektu závisí především na samotných lidech v projektovém týmu. Důležité je vědět, co musí umět dobrý Team leader a jaké jsou optimální role v projektovém týmu. Lze říci, že čím je efektivnější vedení projektového týmu, tím lepších výsledků se dosahuje.
Akademičtí i neakademičtí vedoucí zaměstnanci fakult, VŠÚ, RMU a dalších HS.
Zaujaly vás kurzy, ale nemáte Seduo licenci? Obraťte se na svého L&D koordinátora.
Čakrt, M. (2024). Typologie osobnosti pro manažery: manažerské styly, rozhodování, komunikace, konflikty, týmová práce, time management a změny. Portál.
Fielding, P. J. (2020). Jak správně řídit projekty: osvojte si nezbytné dovednosti pro časově a finančně efektivní řízení projektů. Lingea.
Kolajová, L. (2006). Týmová spolupráce. Grada.
Morgenthaler, J. (2017). Nebojte se převzít velení. Motiv Press.
Plamínek, J. (2018). Vedení lidí, týmů a firem: Praktický atlas managementu. Grada.
Tureckiová, M. (2004). Řízení a rozvoj lidí ve firmách. Grada.
Efektivní vedení týmu je základní dovedností každého vedoucího zaměstnance. Vedení týmu znamená správně působit na podřízené s cílem optimálně využít jejich schopnosti v zájmu organizace. Zároveň vést podřízené k samostatnosti a odpovědnosti. Směřovat je, vytvářet jim podmínky, ale nechávat volnost na samostatné rozhodování a myšlení.
Akademičtí i neakademičtí vedoucí zaměstnanci fakult, VŠÚ, RMU a dalších HS.
Zaujaly vás kurzy, ale nemáte Seduo licenci? Obraťte se na svého L&D koordinátora.
Háša, S. (2016). Co je nového v managementu. Nová beseda.
Kolajová, L. (2006). Týmová spolupráce. Grada.
Laufer, H. (2008). 99 tipů pro úspěšné vedení lidí. Grada.
Levine, S. R., & Crom, M. A. (1995). Buďte vůdčí osobnost!. Talpress.
Maxwell, J. C. (2015). Týmová spolupráce 101. Pragma.
Morgenthaler, J. (2017). Nebojte se převzít velení. Motiv Press.
Plamínek, J. (2018). Vedení lidí, týmů a firem: Praktický atlas managementu. Grada.
Stacke, E. (2005). Koučování pro manažery a firemní týmy. Grada.
Šuleř, O. (2009). 100 klíčových manažerských technik. Computer Press.
Tureckiová, M. (2004). Řízení a rozvoj lidí ve firmách. Grada.
Výběr zaměstnanců je proces složený z několika kroků směřujících k rozhodnutí, kterému z kandidátů na obsazovanou pozici bude pracovní místo nabídnuto. Úspěšní manažeři si uvědomují, že tajemství úspěchu tkví v lidech, lidský kapitál tvoří klíčovou hodnotu a konkurenční výhodu organizace. Proto znalost, jak vést výběrové řízení a vybírat správné lidi do svých týmů je u úspěšných manažerů nezbytná.
Akademičtí i neakademičtí vedoucí zaměstnanci fakult, VŠÚ, RMU a dalších HS.
Zaujaly vás kurzy, ale nemáte Seduo licenci? Obraťte se na svého L&D koordinátora.
Bělohlávek, F. (2016). Jak vybrat správného člověka na správné místo: úspěšný personální výběr. Grada.
Bělohlávek, F. (2017). Jak vést rozhovory s podřízenými pracovníky: výběrové, hodnoticí, obtížné a rozvojové pohovory. Grada.
Clegg, B. (2005). Vše o přijímacím pohovoru: jak poznat druhou stranu. Grada.
Hroník, F. (2007). Jak se nespálit při výběru zaměstnanců: podrobný průvodce výběrovým řízením. Masarykova univerzita. Středisko pro pomoc studentům se specifickými nároky.
Kolman, L. (2010). Výběr zaměstnanců: metody a postupy. Linde.
Schmitt, N. (Ed.). (2012). The Oxford handbook of personnel assessment and selection. Oxford University Press.
Yate, M. J. (2006). Hiring the best: a manager's guide to effective interviewing and recruitment. Adams Media.