Storytelling jako klíč k inovaci a efektivitě v univerzitním prostředí
Přečtěte si, jak vám storytelling může pomoci efektivněji komunikovat na univerzitě.
Letošní rok je bohatý na konference věnující se rozvoji pedagogických kompetencí vysokoškolských vyučujících. Účastnili jsme se celkem třinácti zajímavých akcí ať už v roli vystupujících nebo nadšených účastníků a účastnic. Setkali jsme se s řadou inspirativních domácích i zahraničních odborníků a odbornic. Ze všech těchto akcí odjíždíme obohaceni novými myšlenkami a nápady pro naši činnost, což se snažíme zužitkovat v naší nabídce vzdělávání a rozvoje v oblasti pedagogických kompetencí. Nahlédněte do našeho konferenčního deníku a přečtěte si, kde všude jsme byli, co moudrého jsme se tam dozvěděli, o čem jsme hovořili a jakou kávu jsme si dali.
30. března v Ostravě
Dnes jsme se účastnili mezinárodní konference s názvem Jak se vlastně učí na vysoké škole?, kterou spolupořádali Ostravská univerzita, Národní akreditační úřad a MŠMT. Měli jsme příležitost zjistit, jak vypadají a fungují centra rozvoje pedagogických kompetencí ve Švédsku a Německu. Ta jsou obvykle větší než CERPEK a kromě vzdělávání, které často bývá povinné, se věnují také výzkumu vysokoškolské výuky. Klíčovým sdělením a doporučením, které znělo ze zahraničních center bylo: “Mluvte spolu o výuce, sdílejte své zkušenosti a vzájemně se podporujte ve svém pedagogickém rozvoji.” S velkým zájmem jsme také vyslechli zprávy z Národního akreditačního úřadu týkající se zvýšené péče o vysokoškolské vyučující a rozvoj kvality výuky na českých univerzitách. Po konferenci jsme navštívili kavárnu PANT, kterou vřele doporučujeme všem milovníkům a milovnicím kávy a kultury.
Podrobnější reportáž z konference je k přečtení v magazínu Universitas.
13. září v Brně
Dnes jsme si pešky došli na mezinárodní konferenci ICOLLE s podtitulem Udržitelný učitel – pěší chůzi považujeme za velice udržitelný způsob dopravy. Měli jsme příležitost prezentovat zde výsledky našeho výzkumu o wellbeing, inkluzivitě a sounáležitosti na vysokých školách a také jednu z našich aktivit – videoreflexi výuky, jež je součástí vzdělávacího programu Dílna rozvoje pedagogických kompetencí. Po tomto příspěvku jsme vedli zajímavou diskusi mimo jiné o tom, jak právě videoreflexe výuky a péče o vysokoškolské vyučující, ke které při ní dochází, může podpořit koncept udržitelného učitele. Někteří z nás se poprvé v životě podívali do legendární kavárny ERA, která kromě výborné kávy nabízí i ohromující prostředí.
Září s ministerstvem
V září jsme navštívili Dny vzdělávací činnosti, kde jsme také prezentovali výsledky výzkumu o wellbeing na vysokých školách, což se u publika setkalo s pozitivním přijetím. Dále jsme se účastnili Národní konference ke Kompetenčnímu rámci absolventa a absolventky učitelství, letos totiž spolu s dalšími českými vysokými školami vytváříme kompetenční rámec pro vysokoškolské vyučující a chtěli jsme se podívat na to, jak lze tento klíčový dokument o kvalitě výuky vhodně prezentovat. Zprávy o kvalitě kávy jsou momentálně nedostupné, zkuste se zeptat později.
13. listopadu v Praze
Dnes jsme se účastnili další mezinárodní konference. Tu pořádala platforma Paedagogium a nesla název Pedagogické kompetence na VŠ – proč a jak je zlepšovat? Mohli jsme si poslechnout, jak vypadá pedagogické vzdělávání vysokoškolských vyučujících v USA, Itálii a ve Skotsku. Dozvěděli jsme se, že klíčovými prvky jsou reflexe, aktivní spolupráce studujících při výuce a sdílení dobré praxe mezi vyučujícími. S přáteli z tuzemských univerzit jsme se shodli na tom, že toto je klíčové i pro nás. Spolu se zástupci dvou českých univerzit, MŠMT a Národního akreditačního úřadu jsme se účastnili panelové diskuse. Moudře a zapáleně jsme hovořili o tom, jak zajistit a podpořit kvalitu výuky na vysokých školách. Potěšující a povzbudivé pro nás je, že jsme si všichni pěkně notovali. Méně povzbudivé je, že v Praze před devátou hodinou ranní neseženete kvalitní kávu.
Podrobnější reportáž z konference je k přečtení v magazínu Fórum.
Často a rádi se účastníme aktivit Otevřeno, jako jsou Výlet do dobré praxe, Noc vzdělávání a Vzdělavatelé sobě, které považujeme na nesmírně inspirativní. Podstatou těchto akcí je sdílení dobré praxe, a to většinou prostřednictvím ukázek výuky těch nejlepších vysokoškolských vyučujících. Některé z nich můžete již v příštím semestru potkat i u nás na CERPEK, jako například Barbaru Pospíšilovou, která si pro nás chystá workshop o hodnocení už na leden. Je nám ctí, že ukázky své dobré praxe můžeme na těchto akcích představovat i my. Co se týče kvality kávy, s potěšením jsme zjistili, že Otevřeno, stejně jako my, si oblíbilo místní malé pražírny a kavárny, jejichž služeb rádo využívá.
Stejně často a rádi se účastníme aktivit Komunity vzdělavatelů budoucích učitelů, které v průběhu roku probíhají on-line (káva vlastní!). Vrcholem sezony je Letní škola, které se účastníme už od jejího prvního ročníku spolu s vysokoškolskými vyučujícími z celé republiky, zástupci MŠMT, neziskových organizací věnujících se vzdělávání a také řadou učitelů a učitelek z nižších stupňů vzdělávání. Kontakt s nimi považujeme za nesmírně důležitý, neboť od nich můžeme zjišťovat, jaká generace studujících se nám pomalu blíží na vysoké školy, na co se můžeme těšit a na co bychom se měli připravit (káva nutná!).
Na přelomu listopadu a prosince nás čekají ještě dvě konference, na jejichž organizaci se aktivně podílíme. Jednou z nich je WellTogether: Belonging and Inclusion Conference a druhou je Závěrečná konference k CRP projektům, na které budeme představovat kompetenční rámec vysokoškolských vyučujících – již brzy na každé české vysoké škole.
Obohaceni o to vše, co jsme letos zažili se na vás těšíme v novém semestru na některém z našich workshopů!
Tým Oddělení rozvoje pedagogických kompetencí CERPEK
Ingrid Procházková, Zuzana Vařejková, Zuzana Kročáková, Petr Sucháček a Marek Boček
Přečtěte si, jak vám storytelling může pomoci efektivněji komunikovat na univerzitě.
Přečtěte si shrnutí zpětné vazby na naše workshopy a zjistěte, jak pomáhá utvářet budoucí nabídku CERPEK.