Jak zavádět změny a získat pro ně podporu týmu?
Přečtěte si, jaké konkrétní nástroje a tipy si účastníci workshopu odnesli do praxe.
Letošní rok je bohatý na konference věnující se rozvoji pedagogických kompetencí vysokoškolských vyučujících. Účastnili jsme se celkem třinácti zajímavých akcí ať už v roli vystupujících nebo nadšených účastníků a účastnic. Setkali jsme se s řadou inspirativních domácích i zahraničních odborníků a odbornic. Ze všech těchto akcí odjíždíme obohaceni novými myšlenkami a nápady pro naši činnost, což se snažíme zužitkovat v naší nabídce vzdělávání a rozvoje v oblasti pedagogických kompetencí. Nahlédněte do našeho konferenčního deníku a přečtěte si, kde všude jsme byli, co moudrého jsme se tam dozvěděli, o čem jsme hovořili a jakou kávu jsme si dali.
30. března v Ostravě
Dnes jsme se účastnili mezinárodní konference s názvem Jak se vlastně učí na vysoké škole?, kterou spolupořádali Ostravská univerzita, Národní akreditační úřad a MŠMT. Měli jsme příležitost zjistit, jak vypadají a fungují centra rozvoje pedagogických kompetencí ve Švédsku a Německu. Ta jsou obvykle větší než CERPEK a kromě vzdělávání, které často bývá povinné, se věnují také výzkumu vysokoškolské výuky. Klíčovým sdělením a doporučením, které znělo ze zahraničních center bylo: “Mluvte spolu o výuce, sdílejte své zkušenosti a vzájemně se podporujte ve svém pedagogickém rozvoji.” S velkým zájmem jsme také vyslechli zprávy z Národního akreditačního úřadu týkající se zvýšené péče o vysokoškolské vyučující a rozvoj kvality výuky na českých univerzitách. Po konferenci jsme navštívili kavárnu PANT, kterou vřele doporučujeme všem milovníkům a milovnicím kávy a kultury.
Podrobnější reportáž z konference je k přečtení v magazínu Universitas.
13. září v Brně
Dnes jsme si pešky došli na mezinárodní konferenci ICOLLE s podtitulem Udržitelný učitel – pěší chůzi považujeme za velice udržitelný způsob dopravy. Měli jsme příležitost prezentovat zde výsledky našeho výzkumu o wellbeing, inkluzivitě a sounáležitosti na vysokých školách a také jednu z našich aktivit – videoreflexi výuky, jež je součástí vzdělávacího programu Dílna rozvoje pedagogických kompetencí. Po tomto příspěvku jsme vedli zajímavou diskusi mimo jiné o tom, jak právě videoreflexe výuky a péče o vysokoškolské vyučující, ke které při ní dochází, může podpořit koncept udržitelného učitele. Někteří z nás se poprvé v životě podívali do legendární kavárny ERA, která kromě výborné kávy nabízí i ohromující prostředí.
Září s ministerstvem
V září jsme navštívili Dny vzdělávací činnosti, kde jsme také prezentovali výsledky výzkumu o wellbeing na vysokých školách, což se u publika setkalo s pozitivním přijetím. Dále jsme se účastnili Národní konference ke Kompetenčnímu rámci absolventa a absolventky učitelství, letos totiž spolu s dalšími českými vysokými školami vytváříme kompetenční rámec pro vysokoškolské vyučující a chtěli jsme se podívat na to, jak lze tento klíčový dokument o kvalitě výuky vhodně prezentovat. Zprávy o kvalitě kávy jsou momentálně nedostupné, zkuste se zeptat později.
13. listopadu v Praze
Dnes jsme se účastnili další mezinárodní konference. Tu pořádala platforma Paedagogium a nesla název Pedagogické kompetence na VŠ – proč a jak je zlepšovat? Mohli jsme si poslechnout, jak vypadá pedagogické vzdělávání vysokoškolských vyučujících v USA, Itálii a ve Skotsku. Dozvěděli jsme se, že klíčovými prvky jsou reflexe, aktivní spolupráce studujících při výuce a sdílení dobré praxe mezi vyučujícími. S přáteli z tuzemských univerzit jsme se shodli na tom, že toto je klíčové i pro nás. Spolu se zástupci dvou českých univerzit, MŠMT a Národního akreditačního úřadu jsme se účastnili panelové diskuse. Moudře a zapáleně jsme hovořili o tom, jak zajistit a podpořit kvalitu výuky na vysokých školách. Potěšující a povzbudivé pro nás je, že jsme si všichni pěkně notovali. Méně povzbudivé je, že v Praze před devátou hodinou ranní neseženete kvalitní kávu.
Podrobnější reportáž z konference je k přečtení v magazínu Fórum.
Často a rádi se účastníme aktivit Otevřeno, jako jsou Výlet do dobré praxe, Noc vzdělávání a Vzdělavatelé sobě, které považujeme na nesmírně inspirativní. Podstatou těchto akcí je sdílení dobré praxe, a to většinou prostřednictvím ukázek výuky těch nejlepších vysokoškolských vyučujících. Některé z nich můžete již v příštím semestru potkat i u nás na CERPEK, jako například Barbaru Pospíšilovou, která si pro nás chystá workshop o hodnocení už na leden. Je nám ctí, že ukázky své dobré praxe můžeme na těchto akcích představovat i my. Co se týče kvality kávy, s potěšením jsme zjistili, že Otevřeno, stejně jako my, si oblíbilo místní malé pražírny a kavárny, jejichž služeb rádo využívá.
Stejně často a rádi se účastníme aktivit Komunity vzdělavatelů budoucích učitelů, které v průběhu roku probíhají on-line (káva vlastní!). Vrcholem sezony je Letní škola, které se účastníme už od jejího prvního ročníku spolu s vysokoškolskými vyučujícími z celé republiky, zástupci MŠMT, neziskových organizací věnujících se vzdělávání a také řadou učitelů a učitelek z nižších stupňů vzdělávání. Kontakt s nimi považujeme za nesmírně důležitý, neboť od nich můžeme zjišťovat, jaká generace studujících se nám pomalu blíží na vysoké školy, na co se můžeme těšit a na co bychom se měli připravit (káva nutná!).
Na přelomu listopadu a prosince nás čekají ještě dvě konference, na jejichž organizaci se aktivně podílíme. Jednou z nich je WellTogether: Belonging and Inclusion Conference a druhou je Závěrečná konference k CRP projektům, na které budeme představovat kompetenční rámec vysokoškolských vyučujících – již brzy na každé české vysoké škole.
Obohaceni o to vše, co jsme letos zažili se na vás těšíme v novém semestru na některém z našich workshopů!
Tým Oddělení rozvoje pedagogických kompetencí CERPEK
Ingrid Procházková, Zuzana Vařejková, Zuzana Kročáková, Petr Sucháček a Marek Boček