(2) Koncepční a metodická činnost
Loňský rok se nesl ve znamení tvorby Návrhu kompetenčního rámce vysokoškolských vyučujících. V rámci společného projektu českých vysokých škol a univerzit jsme vedli pracovní skupinu, která měla vytvoření tohoto rámce za úkol. Jeho návrh jsme v listopadu prezentovali na konferenci. Letos nás čeká řada diskusí o tom, jakým způsobem tento rámec implementujeme na naší univerzitě.
Začali jsme se také intenzivně zabývat tvorbou nástroje, kterému pracovně říkáme Metodník. Aktuálně vyvíjíme on-line prostředí, ve kterém budeme publikovat různé metody výuky a techniky, které můžete využívat ve své výuce. Loni jsme připravili koncepci Metodníku, technické řešení, mechanismus filtrování metod a systém jejich popisování. Sepsali jsme zhruba desítku metod, které aktuálně pilotujeme. Věříme, že na jaře letošního roku se náš Metodník vydatně zaplní dalšími metodami a budete do něj moct poprvé nahlédnout (a přispět) i vy.
V loňském roce jsme intenzivně utužovali naši úzkou spolupráci s Odborem pro kvalitu, které si nesmírně vážíme a pěstujeme ji velice rádi.
- Aktivně jsme se podíleli na přípravě projektů Podpora inovací ve výuce klíčových vyučovacích předmětů a Podpora excelentních studijních programů. V rámci nich jsme mimo jiné vytvořili on-line profesní rozvojová portfolia, která vyučující využívají pro zaznamenávání a sledování svých pokroků ve výuce a která se stávají podkladem pro reflexi výuky.
- Jsme také součástí dvou významných pracovních skupin, které se věnují umělé inteligenci a kvalitě kombinovaných a distančních studijních programů. Máme tak příležitost podílet se na tvorbě metodických doporučení, úpravě vnitřních předpisů a také na nastavování kvality v těchto oblastech.
Podílíme se také na Tematickém hodnocení, což je výzkumná aktivita, kterou naše univerzita podniká každý rok – letošním tématem je práce s výstupy z učení. Pomocí skupinových rozhovorů s vyučujícími a studujícími a také ankety zjišťujeme, jak vyučující pracují s výstupy z učení, jak je provazují s cíli výuky, metodami výuky a také způsoby hodnocení, jak o nich studující informují atd. Na výzkumnou zprávu se můžete těšit v půli příštího roku.